Стига сме броили болни, хайде да започнем да броим причините, заради които училищата трябва да останат отворени.


Имам усещането, че училището е в обсесия. Почти две седмици след началото на учебната година вместо да се дискутирате същностните задачи и проблеми на образованието се пише говори и повтаря едно и също – covid -19. Човек ще остане с впечатление, че всички училища са пламнали от зараза. Всеки ден министърът е принуден да отговаря на един и същи въпрос. Само на мен ли прави впечатление, че все по-неуверено твърди, че няма да затваряме всички училища. Директори съобщават през социалните мрежи, че 2-3 деца или някой учител дали положителни проби. Медиите сякаш са се докопали до някакви сензации почти ежечасно докладват, че в еди коя си област едно момче се разболяло, а в друга бабата на едно момиче нещо кашляла. С някаква странна упоритост се опитват да ни докажат, че във всяка област има поне един учител със съмнителен PCR. Да, дами и господа, децата и учителите са хора и естествено понякога се разболяват. Всяка година по време на сезонните грипове половината класна стая е сополива и кашля, а учителите жертвоготовно идват на работа с грип, защото няма кой да ги замества. В 90% от времето така си я караме докато затихне грипната епидемия. Само в краен случай и за кратко ни пращат в грипна ваканция. В училищата са взети безпрецедентни мерки като са много агресивен, опасен и коварен вирус. Заради тези мерки училищата в момента са най-сигурните места. Да се обзаложа ли, че във фабриките и големите администрации има много повече позитивни? Много от най-големите огнища бяха откривани именно в цехове и фабрики. Безумно е това вторачване в училищата. От тях няма да плъзне масова зараза. Спрете с тази вредна психоза. В моето училище учат над 800 ученици. Децата са здрави и масово на училище. Не викам дявола. Знам, че и при нас може да се появи случай на заболял. Затова се опитваме да поддържаме хигиена и да спазваме превантивни мерки. Опитваме се да бъдем спокойни и да си водим нормален учебен процес. Сигурен съм, че във всички български училища се стремят да правят това. Просто се нуждаем от спокойствие за да се концентрираме върху истинските задачи на образованието.
От началото на тази учебна година средното образование влезе в заключителния етап на реформата, въведена със ЗПУО. От тази година започна новият втори гимназиален етап, насочен към интересите на учениците. Ще ми се това да се дискутира. С очакванията, началото и трудностите. Не за единичните случаи на заболели ученици. С толкова предизвикателства се бяхме ангажирали преди да бъдем пратени на отдалечено обучение. На дневен ред беше поставена възпитателната роля на училището и дисциплинирането на класната стая. Поставихме си цел да преместим акцента на обучението от знанията към компетентностите. Дълъг процес, който иска подкрепа, обучения, обмяна на информация и добри практики. Ето това са теми, по които искам да чета , а не сензацията, че стотина от хиляди учители има 60-70 болни. Отложихме атестацията, но не мисля, че сме се отказали от разговор как да разработим обективен инструментариум, който да открива и поощрява добрите учители и да диагностицира нуждата от помощ за тези, които се лутат в дебрите на преподаването. Вместо това се харчи медийна и човешка енергия в битката с РЗИ глупостта да се налагат глоби на директори, които допускат ученици без маски. Въпросът за качеството на обучението, неговото вътрешно оценяване и външно инспектиране продължават да бъдат на дневен ред. Точно качеството на образованието трябва да ни е приоритетна грижа. Само, че актуалната тема не е качеството, а карантинирането на образованието.
Ще ми се всички да спрем с тази истерия. Пандемията е факт, но животът няма да затихне. Не може да си позволим да неглижираме образованието на децата. Всички констатираме, че децата са дали назад през трите месеца зад компютрите. Важно е да си говорим какво от наученото през принудителната дигитална работа можем да приложим в истинската класна стая, а не да търсим и най-малката причина за да пратим училището отново вкъщи. Ново затваряне на всички училища би било тъжна демонстрация на неспособността ни да се справим с едно съвременно предизвикателство. Още по-тежко, би било престъпление срещу днешните деца, чиято социализация, развитие, израстване и възпитание сме готови да жертваме заради егоистичните си страхове.
Всеки, който работи в системата на училищното образование, знае какви усилия ни коства да компенсираме и възстановим всички занемарени учебни навици през време на дистанционната работа. Затова всеки необмислен намек за ново принудително затваряне ще гневи системата. Мисля, че мога да заявя от името на повечето учители, че ние се върнахме към работата си със страст, а не със страх. И ще бъде добре да получим подкрепа от министерство, регионални управления, здравни инспекции, общество и медии. Дайте да си говорим за училище и преподаване, не за коронавирус. Да броим успехите на децата, не положителните PCR тестове. Децата и учителите имат нужда от истинско училище.

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

4 Responses to Стига сме броили болни, хайде да започнем да броим причините, заради които училищата трябва да останат отворени.

  1. Nikolay Angelov каза:

    Много точно казано! Преувеличават здраво!

  2. Georg Virv каза:

    Не съм съгласен, защото да се подценява опасността от заразяване на място, на което учениците са заедно по 6-7 часа на ден 20 – 28 души в една стая и все пак се смесват и с други ученици в междучасията е доста безотговорно. Не знам защо министерството се огъна пред група политизирани и лумпенизирани родители и маските в класната стая не са задължителни. Въпрос на време е заразените да станат повече и така се показа, че целта не е дас е пазят учителите, голяма част от които са в рисковата група. Училището не е цех, не е фабрика, не е супермаркет и ако там не се осигури безопасност, то това най-добре би показало, колко болно е обществото ни.

  3. Дарина Димитрова каза:

    Адмирации! Точно, конкретно, ясно и най-вече абсолютно вярно!

  4. Boriana Lazarova каза:

    Вие, след като сте толкова убеден в необходимостта от задължително физическо присъствие на учениците в клас, осъзнавате ли колко безполезно би се оказало то за ВСЯКО дете, което изгуби единия или единствения си родител, заразявайки го с лепнат в училище коронавирус? Досещате се, че това ще се случи с около 2% от заразените по този начин родители, които не рядко имат и други деца – тоест често ще се съсипва за винаги животът и на двете деца в семейството, ако който и да е от двамата родители почине! Те ще са стресирани, ще се чувстват виновни до последния си дъх, а психиатрите ще са им по-необходими от учителите, повярвайте ми! И тук не се пита дали това ще се случва, а колко като абсолютен брой ще са тези 2% починали родители, заразени от децата си заради задължителното присъствено обучение.

    Качеството на българските учители изобщо не е високо и електронни платформи като https://ucha.se/ могат прекрасно да заместят поне 99,9% от тях – но те не бяха използвани, защото самонадеяните учители ангажираха огромно време на децата по всякакъв по-нискоефективен начин! Това е истинската причина за ниското качество на дистанционното обучение в края на миналата учебна година. А за настоящите ученици не винаги е налична необходимост от социализация, различна от тази в електронното пространство. Да, такава има, дори и вие да не успявате да я осъзнаете.

    Опасявам се, че учителите нямат цели. Единствената цел на повечето е да си получат заплатата на края на месеца, без значение колко некачествено са си свършили работата. Ама ако може и да е по-висока, и с бонуси….

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s