Кои са добрите практики, които ще останат част от учителската ми работа и след дистанционното обучение?


Сигурен съм, че всеки има свое мнение за необичайното обучение от разстояние. Мисля, че колкото повече от тези мнения бъдат споделени, толкова по-точен и обективен ще бъде анализа за постигнатото или пропуснатото през последните три месеца. Имаме нужда от публични и аргументирани позиции. Протяжните дискусии с неотстъпчиво защитавани позиции в социални медии винаги търсят това, което ни разделя вместо онова, което ни обединява. Прочетох много и контрастни мнения, но срещнах предимно емоции и малко аргументи. Нещо повече срещнах недопустими обиди, разменени от хора с претенция за възпитание и интелигентност. За мен е неприемливо учител да нарича публично друг учител „глупак“, защото си е позволил анонсира идея, която не се нрави.

В този мой анализ ще се опитам да обясня какво научих в изминалите три месеца, какво постигнаха учениците, с които се срещаx и какво бих използвал в бъдещата си работа от опита, придобит по време на дистанционния сезон. В началото, обаче, ще отговоря на два въпроса, които вълнуват огромна част от българските учители.

Харесвам ли повече дистанционната от присъствената форма? Ни най-малко, моите ученици ми липсват все повече и повече. Аз съм емоционална натура и срещите с младостта и веселия оптимизъм зареждат дните ми. През приключващата учебна година поех нов клас, в опознаването на който загубих един срок. За мен класовете са важен човешки ангажимент, а той преминава през живия контакт. Без да се замислям веднага бих казал, че дистанционното обучение е пълен неуспех по отношение на дейността ми класен и кооперирането  с децата.

Всеки има свой критерий за успех или провал на експеримента да се учим от разстояние. Крайните оценки са еднакво неуместни. Безспорен успех е, че учебната година не беше провалена, че зрелостниците успешно положиха матури, вярвам че благополучно ще преминат и НВО-тата в началото на другата седмица. Сигурен успех са и подобрените умения за работа в дигитална среда. Провал е тримесечното обучение за тези училища, които поради социалния статус на учениците или консерватизма на учителите не проведоха дистанционно обучение или използваха най-елементарните му форми като да речем асинхронната работа в месинджър. Без съмнение ефективността е с по-ниска оценка, но и присъствената форма често е недостатъчно ефективна, хайде да си признаем колко често сме се оплаквали от немотивирани или недисциплинирани ученици. Всяка криза е шанс за ново начало, а то идва опита, който сме натрупали и ползите, които сме извлекли.

Кои са моите ползи? За отминалите три месеца значително разширих и подобрих ученията си за работа в дигитална среда. Запознах се и усвоих огромна част от функционалните възможности на нова и непозната за мен платформа. Открих удобен инструмент за разпределяне, възлагане, изпълнение и събиране на индивидуални задачи. Работата с платформата ми позволи да прехвърля акцента върху уменията на учениците и да разнообразя средствата за контрол и оценка. Подобрих уменията си съставяне, провеждане и оценяване на онлайн тестове. При това резултатът е далеч от очакваните много високи оценки. Разнообразни задачи, повече свободни отговори, наситен с работа тест се оказаха не лоши лекарства срещу мераклиите да открият отговорите в учебник, Гугъл, Уикипедия. Получих достъп до голям брой електронни ресурси, подходящи за онагледявани, обясняване и диминизиране на урочната работа. При всички случаи организирания достъп до платформа ми осигурява резервно време, което все не ми стига в часовете. Защото работата по част от материалите могат да бъде възлагана като задача, по която да се работи извън времето на часа.

 През трите месеца дистанционна работа не само натрупах опит, но и открих тяхното бъдещо приложение.  Вече безпроблемно мога да интегрирам в урока модели, видеа, електронни карти  и атласи от приложението  moza web, дигиталните учебници или който да да е електронен източник.. Без да се чувствам зависим от техника за презентации, разчитайки на телефоните на учениците. Ще допълвам присъствената работа с асихронни индивидуални задачи за да се използват най-пълноценно силните страни на учениците. Ще възлагам и проверявам през платформата домашни работи и упражнения с тематични работни листи, които могат да отчитат индивидуалната специфика на всеки ученик. Платформата ще бъде отлична среда за съвместно разработване и представяне на проекти от учениците. Ще изготвям и провеждам всички контролни в електронна среда, без разхищение на хартия и с опцията да обясня всяка направена от ученик грешка. За писмени изпитвания ще ползвам и великолепния сайт exam.com, който осигурява на учениците комфорта да работят върху познатия за тях word формат. Ползваната през дистанционното обучение платформа е и отлично хранилище, където ще пазя цялата хронология за работите на учениците. Така не само ще имам удобството да мога да запозная родител по всяко време със свършеното от ученика, но и възможността да проследя отговорността на учениците към получените задания и срокове и да ползвам допълнителен безпристрастен инструмент при оценяването на срочния или годишния напредък. .  Всички тези дейности ще допълват присъствената форма на работа и няма да крадат от времето и. Тези мои намерения нямат нищо общо с анонсираната опция за 20% дистанционни часове. Възнамерявам да ги реализирам при 100% присъствена форма на работа.

Всичко това мога да си го позволя заради няколко благоприятни обстоятелства. Работя с мотивирани деца от интелигентни семейства. Децата разполагат с технически средства за работа с платформата. Училището има гарантиран и безплатен интернет. Знам, че не навсякъде е така. Убеден съм, че има училища, в които моите намерения са неприложими. За сега е важно, че сме натрупали опит за работа в електронна среда. Всеки решава за себе си как да го използва. След тази ревизия мога категорично да заявя, че за мен трите експериментални месеца бяха време на личен напредък и добити умения, които ще ми помогнат за разчупване шаблона на досегашната ми педагогическа работа. А в това има зрънце смисъл, защото промяната се случва с малки, но лични стъпки.

About ivo rainov

teacher
Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s