Защо майски награди само в някои училища? Те са заслужени във всички образователни институции!


13996181_10154419402603537_5889355066636355530_oНеотдавна директори на водещи софийски училища обявиха, че подготвят награди за своите учители. Мотивираха решенията си с усърдната и успешна работа за преминаване към обучение от разстояние и голямата ежедневна натовареност на учителите. Съобщението предизвика адмирации, но и завист сред тези, които по традиция не получават допълнително стимулиране. Защото е ясно, че има не малко училища, в които дори след доказани постижения предпочитат да потупват по рамото, защото за друго няма пари. За пръв път след много години обществото изразява одобрение и възхищение от учителите. Защото мамите и татковците разбират, че ако не беше  изключителната реактивност /по думите на министър Вълчев/, всеотдайност и непримиримост на българските учители нямаше да е възможно нито пренасянето на обучението от класната стая във виртуална среда, нито успешното приключване на учебната година. Да, учителите направиха и невъзможното учебната година да завърши, при това без удължаване. Иначе при провал или продължаване на годината можеха сериозно да бъдат объркани амбициите за кандидатстване в гимназии и университети. За стореното учителите не веднъж получиха виртуални и реални аплодисменти от обществеността. Затова решенията за финансово стимулиране на учителите са резонен отклик на общественото одобрение за дейността на учителите във месеците на пандемията. Още повече, че училищата се финансират с парите на това общество. Да, по време на кризата учителите не бяха на първата линия, подобно на лекари и полицаи. Но със сигурност бяха на една от тези линии, които осигуриха спокойствие на родителите, ангажираност за децата и конституционното им право на образование. А тази роля със сигурност заслужава да бъде наградена и за това не са нужни допълнителни държавни средства. Те трябва да са предвидени в бюджета на институцията.

В КТД е предвидено три пъти в годината, на важни дати за образованието, учителите да получават допълнително трудово възнаграждение. Всъщност решението към майските заплати на учителите да бъде включено допълнително трудово възнаграждение е изпълнение на предвиденото в КТД. И ако въобще решението за допълнително трудово възнаграждение през май да може да се тълкува като награда, то е защото в много училища ресурс за неговото изплащане обичайно не достига. Да, но тази година ситуацията е коренно различна. Първо има ясен и общовалиден повод учителите да бъдат наградени за труда си. Второ в месеците на отдалечено обучение в училищните бюджети са икономисани средства в достатъчен размер, част от които са от фонд работна заплата /на много места не се изплащат лекторски, пестят се и други допълнителни плащания/. Разходите за издръжка на всички училища и детски градини са намалени и всяка образователна институция е реализиране не малки икономии. Следователно всички разполагат с ресурс за да предоставят тази награда, щедро афиширана само  в някои училища.

Става ясно, че въпреки описаните обстоятелства, на някои места чрез регионалните управления на образованието се  дават инструкции за въздържане от допълнително трудово възнаграждение през месец май. Допускам, че директорите, които вече заявиха намерение да наградят учителите, не са санкционирани за щедростта си. Защото както дочувам в редица общини регионалните управления са заявили, че няма да подпишат допълнителни трудови възнаграждения за директорите. Вероятно със съображения за още икономии. Смятам, че директорите подобно на учителите трябва да бъдат наградени за създадената организация, атмосфера и подкрепата, оказана на учителите при преминаване и провеждане на отдалечено обучение. Не знам дали съм прав, но ми се струва, че този отказ е лост, чрез който да се въздейства върху директорите и да не бъдат предоставени допълнителни трудови възнаграждения за учителите. Още повече, че не само няма инструкция за подобно поведение, нещо повече нееднократно чухме и прочетохме позицията на министъра на образованието господин Вълчев, учителите да получат всички дължими по КТД плащания, в това число и допълнителните. Много пъти към коментирал смущенията в комуникацията между министерство, регионални управления и образователни институции. Този път ще се въздържа, но ще подчертая, че би било неморално и недостойно да се въздейства на директорите, които искат да наградят усилията на своите учители в стресова и безпрецедентна ситуация по спасяване на учебната година. Убеден съм, че не съществуват нито финансови, нито административни причини всички работещи в системата на предучилищното и училищно образование да получат допълнително трудово възнаграждение. В навечерието на 24 май това ще бъде една заслужена награда за значителните общественополезни усилия на учителите през последните месеци.

 

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s