Има достатъчно основания есенното атестиране на учителите да бъде отложено


otsenkaПандемията от коронавирус пренареди доста намерения. Много планирани събития бяха отменени или отложени. В края на извънредното положение най-сериозни изглеждат промените в образованието. Ще отбележа само три, които внушават достатъчна значимост. Образователният процес бе пренасочен към неприсъствена форма на организация, а дистанционното обучение, започнало като експеримент, се наложи като удачна алтернатива. Във всички училища вторият срок и учебната година ще бъдат оформени от разстояние, с оценки поставени за видеодискусии, електронни тестове и проектни задачи. Нещо абсолютно немислимо до преди половин година. За първи път за реда и почтеността по време на зрелостните изпити и външното оценяване след 7-ми клас ще следи по един квестор. Не на последно място бяха отменени националните изпити след 4-ти и планираната премиера на  новия изпит след 10-ти клас. Няма съмнения, че различният облик на образователния процес от последните месеци ще има своите последствия и резонанс и от есента. Затова смятам, че точно сега е моментът, в който да поставим ясно въпроса за отлагане на още едно събитие, предвидено в календара на образованието – атестирането на учителите и директорите. Точно през тази есен неговото провеждане е не само неуместно, но и неуважително към българските учители и директори. Ще опитам да се аргументирам с най-важните за мен причини.

Всички сме наясно, че трансформацията на образователния процес от присъствен към дистанционен подложи учителите на силно напрежение. От месец март учителите са поставени в коренно нова ситуация и принудени да се приспособяват в движение. Видно е, че тази година ще завърши под силен стрес. Недопустимо е следващата да започне отново с притеснения, доколкото атестирането е предвидено за първите месеци.

Атестирането е за четиригодишен период, който по волята на съдбата завършва със съвсем различен тип организация. Точно през този учебен срок учителите постигнаха най-забележителните успехи като съумяха буквално за дни да преминат на електронен тип обучение. Цялата система направи огромен скок, равняващ се на години еволюция. Заради това, че съумяха да спасят учебната година, преминавайки дистанционен подход на работа всички добросъвестно участвали в трансформацията трябва да бъдат най-високо атестирани. През тези месеци всички учители значително подобриха технологичните си умения и създадоха хиляди виртуални образователни продукти. Колко коректно ще бъде диференцирането на учителите точно сега!

През втория учебен срок процедурите за обучение и квалификация бяха замразени и е твърде възможно по чисто административни причини да са пропуснати възможности за квалификационно усъвършенстване. За мен няма съмнение, че атестацията трябва да завършва пълноценна учебна година, която е представила възможности за видимо израстване във всички аспекти на предвиденото атестиране.

Националните кръгове на почти всички състезания и олимпиади бяха отложени заради извънредното положение и макар за най-важните от тях да бяха записани късни дати напрегнатата атмосфера  и липсата на условия за пълноценна подготовка попречиха на съзнателните участници.

Още преди края на януари всички учебни заведения трябваше да изготвят правила за атестирането, но поради епидемията и принудителната ваканция в голяма част от училищата това не се случи, поради което липсва готовност за стартиране на процедурата.

Сигурно може да бъдат добавяни още причини, но според мен горепосочените  са абсолютно достатъчни за да се пристъпи към отлагане на атестирането с една учебна година. Така както вече се случи с НВО след 4-ти клас и изпита в 10-ти клас. И друг път съм казвал, че учителите се нуждаят от спокойствие за да разгърнат своите възможности. А точно спокойствие не достигаше през отминаващата учебна година, предвидена като заключителна за атестационния период Нищо драматично няма да се случи ако процедурата бъде отложена с една година.  Досещам се какви могат да бъдат обструкциите – атестирането е записано в ЗПУО и предвидено за идната есен. Толкова законови изменения  видяхме през последните месеци и не бива да забравяме, че няма невъзможни неща. Но пък има задължително условие – силна и шумна реакция от съсловието. Със нея несъмнено ще дойде и здравия разум. !

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s