Дистанционното обучение налага големи промени в организацията на българското училище


DistancionnoObuchenie-WebSchoolSun.png1_Вчера изтече новината, че най-вероятно работните часове в дните на дистанционно обучение ще се изчисляват по нов начин. Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е представил проучване, което доказва, че всеки учебен час на дистанционното обучение е свързан с допълнително време за подготовка на занятията и проверка на поставените на учениците задания. Оказва се, че за всекии 8 часа, задължителни за един работен ден, учителите влагат още около 4 часа за допълващи пряката работа дейности – подготовка на уроци или проверка на задачи. Точно поради тази причини се подготвя заповед, с която всеки два учебни дни в дистанционна форма да се приравняват към три  работни дни.  Заключенията на синдиката са станали причина за нови разчети, според които учебната година не само че няма да бъде удължена, ще бъде съкратена. В момента се правят изчисления колко по-рано трябва да приключат тазгодишните училищни занятия като се вземат предвид различните варианти за продължаване на карантината. Най-малко ще бъде намалението на годината ако карантината приключи, съгласно сега предвидения срок за извънредното положение, а именно до 12 април.  При тази продължителност учебната година ще завърши само две седмици по-рано, някъде около средата на юни. В случай, че се развие най-лошия сценарий и карантината продължи до средата на май практически завръщане в класа няма да има. Тогава краят на учебната година ще съвпадне с края на карантината. Това означава, че при този вариант дори ще завършим учебната година дистанционно. Обнадеждаващо е новината, че се водят преговори, клонящи към споразумение изработените часове извънреден труд по време на дистанционното обучение да бъдат допълнително заплатени, най-вероятно под формата на лекторски часове. В преговорите е поставен и въпросът придобитите от учителите нови знания и умения да бъдат признати за квалификация и да носят кредите на всеки учител. Този вариант, обаче, бързо е бил отхвърлен, защото е намерен консенсус ударната квалификация на учителите от уикенда, предшестващ началото на дистанционното обучение и последващото усъвършенстване на учителските умения да се признава за квалификационна степен. По тази причина ще бъде разрешено на всички, работили на дистанционен принцип да придобият следващата квалификационна степен.  Блестящото представяне на учителите, изумили цялото общество със способността си само за един уикенд да излязат от класната стая и да влязат виртуалния свят е получило много висока оценка и по всяка вероятност ще бъде признато за атестация като на всички ще бъдат вписани оценки „изключително изпълнение“ и „надвишава изискванията“.

В процес на разрешаване е и казуса с външното оценяване.  В първите две седмици на дистанционното обучение учителите са поставили  на учениците огромен брой задачи, чувствително надвишаващи по трудност НВО. Затова се обмисля НВО в 4 и 10 клас да бъде трансформирано във вътрешно оценяване като учителите сами ще решат кои от поставените от тях задачи ще послужат за измерване на знанията и уменията. На този етап съдбата на НВО в 7 клас и ДЗИ в 12 клас, които, ако останат, всеки ученик ще прави вкъщи, на спокойствие. Подготвя се инструкция, според която всички събития и празници за зрелостниците ще бъдат виртуални. Абитуриентите ще бъдат изпратени дистанционно, чрез възможностите на платформите Microsoft teams и google classroom. Баловете няма да се отлагат, но ще се проведат виртуално като всеки ще подготви наздравици пред личния си лаптоп, а настроението на купона ще се поддържа с невероятното музикално разнообразие на YouTube. Дистанционно ще бъдат раздадени и дипломите като за тържествения ритуал ще бъде  осигурена видео сесия.

Както се вижда принудителното дистанционно обучение може и да е една малка стъпка за училището , но е голяма крачка за учителите. Изглежда, че отдавна обещаването олекотяване на административната работа се случва, а учителите започват да чувстват силното уважение, намиращо израз в една нова концепция да работят по-малко, но да получават повече.

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s