Училището като школа за измама


imagesТъпо ли ви е, когато се опитват да ви измамят? Предполагам, че се чувствате вън от кожата си, когато успеят да го направят. А навик ли ви е вие самите да си служите с измама? Допускам, че поне мъничко гледате с угризения на сполучливите опити да постигнете нещо по този недостоен начин. Двете роли са ежедневие в българското училище. О, не! Няма никакво значение вида на училището, мястото му в националния рейтинг, публичното име. Чел съм, че най-добрите джебчии израстват от тези, които се учат на ловки пръсти още в детските години. Точно така повечето деца добиват уменията да ползват измама още от малките училищни класове. Стартовата възраст на неморалните занятия е все по-ниска. В малките класове пропушват, в малките класове опитват за първи път от специалните цигари или алкохола. Акселерация.

Любопитно ми е кой слага в тези малки детски глави дързостта да излъжат, но е факт, че децата опитват „благинките“ на преписването, подсказването, лъжата още в малките класове. По-нагоре само надграждат уменията, а  срамът им хваща дебели мазоли. Като пандемия е. Хитреци винаги е имало. И в нашите ученически години имаше такива, които преписват или чакат някоя подсказана дума. Само, че бяха в пъти по-малко. Още нещо. Тези подходи бяха оръжие на най-слабите или най-мързеливите. Съвестните ученици не прибягваха до лъжа. Днес е любим похват дори на отличниците. Неговото практикуване не поражда нито свян, нито разкаяние. На училищната измама днешните деца гледат със снизхождение  и посрещат всяка възмутена реакция с „какво пък толкова, всички го правят“.

Разказвали са ми, че в Германия мошеничеството трудно намира място в ценностната палитра на децата. Нарича се превенция. Възпитава се вкъщи и се наказва в училище. При нас понякога дори се одобрява у дома, а в училище почти не се санкционира. Правилата за допустимо поведение, записани в закон и наредби не съдържат коментар върху почти тривиалните за съвременното българско училище прояви на преписване, подсказване и всякакви други форми на измама. Затова и обичайно са пропуснати в правилниците на училищата. Най-много някой неумел и заловен измамник да получи слаба оценка. Което всъщност също е вън от регламента. А там, където безчестието е норма склонните да го последват се редят на опашка. Така дамгата върху едно гадно качество постепенно избледнява за да започне да се възприема като нормално поведение.  Попитайте децата дали ще се почувстват измамени ако учител не удържи на думата си и подмени заявените задачи за писмено изпитване. Ще получите единодушен утвърдителен отговор. Но ако попитате, защо учениците мамят, когато подменят своите знания с чужди или с предварително набавени отговори, въпросът ви ще увисне в неловко мълчание. Две социални роли в една публична институцията, но вместени в различна морална кройка. Лошите навици не дразнят съвестта ако се употребяват в малки дози и продължително време. С тях се свиква. Като всяко пристрастяване. Защото кой е казал, че лесните успехи, постигнати отначало с дребни, а после с все по-дръзки измами не водят до пристрастяване!

Това да излъжеш на едно контролно, да получиш незаслужено висока срочна оценка или да завършиш с несъответстваща на знанията диплома може и да изглежда дребнаво някому. Въпросът не е в числата , а в навиците. Защото този, който е пораснал със склонността да мами и саботира справедливостта,  ще бъде вероятен носител на същия аморален манталитет и в зрелия си живот. Лесният начин за постигане на незаслужен успех е инструмент на корупцията. И ако не умеем да  наказваме първите стъпки за погазване на честността в училище, едва ли ще намерим противодействие на корупцията, израснала от несанкционираните пороци.

Пак се сещам за онази амбициозна възпитателна стратегия, съставена н скоро. Тя си поставя за цел да възпитава в какво ли не, но за възпитаването на вечната и дори библейска добродетел честността не помня да има написана и дума. Е, тогава всичко е ясно.

Ще продължава да ви е тъпо, когато учениците ви мамят, а те ще го практикуват все по-масово – с удоволствие и без угризения.

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.