Психолози vs. педагогически съветници


stock-photo-teacher-woman-or-mother-talking-with-schoolboy-isolated-on-white-background-851858381Поредните необмислени думи на госпожа Янка Такева тласнаха образованието в спор, който вече няколко дни градира страстите и на моменти преминава границите на доброто възпитание. Което даде основание на млад учител да възкликне, че не вижда надежда за образованието щом зрели хора му дават толкова лош пример за заядлив професионален спор.

Няма да коментирам факта, че от доста време думите и особено действията на Янка Такева нанасят големи вреди на образованието. Нормално за човек, който отдавна трябваше да е изпратен в заслужена пенсия. Волята на синдикалните членове е свята. Дано, обаче, членовете да следят и санкционират гафовете, които твори и ще продължава да твори незаменимият лидер.

Лошото е, че думите на тази твърде близка до властта синдикалистка отвориха пътя на тежки реплики, прибързани обвинения и срамни обиди в педагогическите форуми. Ще си позволя позиция без да взимам страна. Като учител, за който е важно училището да бъде място, където истински се грижим за децата. За тяхното образование и възпитание. Приобщаващато образование се превръща в крайъгълен камък на новата концепция за развитие на предучилищното и училищното образование. Целта е децата да получат подкрепа от училището, когато имат такива потребности. По мое скромно мнение присъствието на психолози и педагогически съветници не само, че не противопоставя, а трябва взаимно да се допълва в процеса на предоставяне на тази подкрепа. Ще се опитам да дам примери от моята практика и моето училище (ПЕТ „Екзарх Йосиф I“ в Ловеч), където от миналата учебна година имаме назначени специалисти и на двете длъжности – педагогически съветник и училищен психолог.

В гимназията нямаме кой знае колко проблеми, но „трудни“ деца учат навсякъде. Близо половината от нашите ученици са от други населени места и области. Живеят на пансион. Представете си четиринадесетгодишни деца, които никога не са се откъсвали от семейството. В началото изпитват ужасяващ стрес, защото се налага да живеят 5 дни в седмицата далеч от дома. Много от тях се разстройват, някои изпадат в депресии, училището тръгва трудно, отблъскващо. Винаги съм мислел, че тези деца имат нужда от нещо повече от обикновена педагогическа помощ. Имаше едно момче, което цели три години не можа да привикне с откъсването от дома и старите приятели. Майката ми разказваше, че всяка неделя, когато трябва да се върне в училището, плачел и молел да не го връщат. Е, тогава нямахме психолог, иначе този проблем може би щеше да е преодолян по-бързо. Част от децата постъпват в гимназията изключително заради амбициите на родителите си. Някои от тях започват още от първия ден протестно поведение с отказ да учат и системни двойки. Такива деца обичайно се затварят и гледат на всички от нежеланото училище като врагове. Имах един такъв юнак в мой клас. Не можахме да го „отключим“ нито аз, нито педагогическия съветник. Имах и друг питомец, който системно отсъстваше от училище и даваше обещания, че ще престане. После я караше по старому. Не желаеше да дава никакви обяснения на педагогическия съветник. Научихме, че е попаднал под влияние на лоши приятелски кръгове. Посъветвахме родителите да търсят психолог, те така и не го направиха. Накрая момчето повтори класа и беше преместено от родителите в друго училище. Давах си сметка, че това не е подкрепяща помощ за детето, а отдъхване за нашето училище. Мислил съм и дали нямаше да го спасим при нас, ако имахме училищен психолог.

Децата със зависимости от опити, как виждате помощта към тях без психолог? В много случаи те са агресивни или бягат от училище. Тези деца се нуждаят от истинска помощ и приобщаване. Има деца системно потискани сексуално, при които натрупаните последствия не могат да се разрешат само с педагогически средства. Даваме ли си сметка, че агресията не е само ученическа проява, че има и агресия упражнена от учители върху ученици? В случая учителят има също нужда от подкрепа и помощ. Пак ли очакваме педагогическият съветник да се справи? Ще си позволя и още един аргумент, който няма да се хареса на мнозина. Хайде с ръка на сърцето да си признаем, че в много случаи за педагогически съветници са назначени учители, за които не достигат часове. Така се пази работно място. Не рядко това са учители, чиято квалификация няма нищо общо с психологическите познания. Дори не са преминали специализирани курсове за обучение. Ясно е, че техните компетенции за оказване на подкрепа и разрешаване на проблеми ще бъдат ограничени.

От друга страна психолозите не могат да приемат функциите на педагогически съветници. Има казуси и ситуации, които се решават изключително с педагогически средства. Пак ще си послужа с пример от моето училище. След съставянето на екипите по Наредбата за приобщаващо образование бяха постигнати сериозни успехи. С екипна работа и умели педагогически подходи бяха върнати в училище огромна част от склонните да отсъстват от училище ученици, осигурена бе стимулираща подкрепа за учениците със слаби образователни резултати, коригирано бе поведението на няколко по-лошо възпитани деца.

Истината е, че днес училищата и учителите изпитват значително повече трудности в отношенията между учениците и работата с тях. Признаваме, че агресията е все по-силна, а авторитетът на училището и учителят твърде накърнен. Свикнахме да се справяме с проблемното поведение и конфликтите с твърдостта на наказанията. Често без да сме оказали предварителна подкрепа на децата, без да сме направили усилия за тяхното изслушване, разбиране и приобщаване. Новото време ни задължава да обърнем стратегията. Да помагаме на децата да преодолеят проблемите. За костеливите орехи винаги ще използваме силата на санкциите. Затова в училището има място , както за психолози, така и за педагогически съветници. Нещо повече, там където тези специалисти сформират добри и компетентни екипи ще бъдат постигнати най-значими резултати в приобщаващато образование.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s