Учителска квалификация, която започва да прилича на цирк


ministerstvonaobrazovanietosmallЛиберализирането на достъпа, организацията и провеждането на обучения за клас квалификация е факт от няколко години. Конкуренцията между квалификационните центрове подтиква към по-гъвкава политика и все по-актуалната практика за провеждане на обучения и изпити на място, в самите учебни заведения. Нов играч в предлагането на посредничество за придобиване на ПКС от тази година са синдикатите. Въпрос на анализ е дали тази либерализация има положителен ефект. Факт е, че през последните години броят на учителите повишили своята квалификация рязко нараства. Но с компромис в качеството на обучение. Придобиването на ПКС силно девалвира, а при определени обстоятелства започва да прилича на порнография. Държа да дам публичност на една набрала масовост практика, която смущава точно с девалвацията на квалификационното развитие. Както споменах от тази година синдикатите активно участват в квалификационния процес. Лошото е, че някой от тях си присвояват правомощия и открито заблуждават учителите. Тъй като за допускане до защита на V  и IV квалификационен клас  се изисква един кредит синдикатите находчиво се ангажират с провеждане на обучения, с които този кредит да бъде осигурен. Лошо няма стига обученията да се провеждат отговорно. Всяко смислено проведено обучение несъмнено повишава квалификацията на учителите. Притеснително е, обаче, когато обучението се слива с псевдоизпит за квалификационна степен. Тази абсурдна практика ударно е наложена от госпожа Янка Такева. През пролетта синдикалната лидерка лично е обучила, изпитала и дарила с квалификационно израстване стотици учители. Участници от цялата страна свидетелстват за имитация на обучителния процес. В много от случаите обучението се е състояло формално и се е свеждало до представяне на кандидата и връчване на предварително подготвен документ за участие в обучителния модул. Още по-лошо е, че учителите са умишлено заблуждавани, че са получили V или IV квалификационен клас при положение, че процедурата по подаване на документи, явяване и защита е ясно разписана в нормативните документи. Озадачава и фактът, че за това удоволствие учителите заплащат по 150 лева. За справка самостоятелната организация и явяване биха стрували поне с една трета по-малко. В разгара на лятото цялата тази бутафорна история започва да мирише. Първо много от включените в т.н. обучения учители са сюрпризирани, че май ще получат половин , а не цял кредит (пълен нонсенс според наредба № 11).  Тепърва учителите ще започнат да научават, че им предстои същинска защита, вероятно през есента. Всичко друго би означавало, че госпожа Такева и квалификационните центрове вършат действия, които се конфронтират нормативния запис. Много е вероятно кандидатите за повишаване на квалификация да платят още пари.

Проблемът в цялата тази история е къде са институциите, когато нахално се елиминират правилата. Защо Министерството на образование допуска госпожа да се злоупотребява с доверието на учителите? Ще позволи ли имитация на квалификационен процес и незачитане на процедурата, разписана в нормативните документи? Ще се поинтересува ли някой къде отиват тези прекалено големи суми, заплатени от учителите за подвеждаща услуга? Или ако банализирам въпроса – ще се реформираме ли по правилата или ще позволим на мишоци да проядат и без това крехкото доверие в реформата.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.