Къде застават училищата от Ловешка област след тазгодишните матури


New Image 1След матурите медиите обичайно се фокусират върху най-добрите училища без да правят регионални анализи в дълбочина. Шуми се около тези, които попадат в  топ 10 или топ 100 на училищата в България. Ще ми се да отместя малко прожекторите и да се вгледаме в мястото на училищата от Ловешка област. Като позиция на националната карта и като подреждане в регионален план. Наскоро Ловешка област беше обявена като една от трите най-слаби на външното оценяване след 7-ми клас. А как е ситуацията в гимназиален етап? За успокоение доста по-добре. Обективно сравнение можем да правим единствено по резултатите на задължителната за всички матура по български език и литература. Предлагам таблица, в която са посочени националните позиции на училищата от Ловешка област, броя на зрелостниците, положили изпита и средния резултат за училището.

New Image 1

Всеки сам може да направи изводи. Аз ще сложа само няколко акцента и ще си спестя коментара. За радост областта има представител в първите десет училища за България – ПЕГ „Екзарх Йосиф I“. В Първите 100 няма друго класирано училище, макар че две троянски училища са твърде близо до тази престижна компания. Във втората стотица областта е представена от четири училища – СУ“Свети Климент Охридски“, СУ „Васил Левски“, НГПИ „Професор Веню Колев“ (всички от Троян) и Природо-математическата гимназия от Ловеч. В първите 500 са класирани още 5 училища от Ловешка област. В последните 20% на матурата по български език и литература за съжаление попадат цели 5 училища от областта. Прави впечатление, че областният град не се е представил много убедително на изпита. Като изключим флагмана (Езиковата гимназия) в най-добрите десет резултата за областта ловешките училища записват 5-та, 6-та и 8-ма позиция. От професионалните гимназии по-добре се представя тази по търговия, туризъм и услуги, а сред средните училище най-неубедителни са резултатите на СУ „Тодор Кирков“, което ми се струва неуместно да бъде сравнявано с училищата в Ябланица, Летница и Угърчин.

Както ще се види от долната таблица резултатите на втората матура почти повтарят постиженията от зрелостния изпит по български език и литература, а разместванията в подреждането на училищата са незначителни. Статистиката, която предлагам отчита личния резултат на всеки ученик, а не е механичен сбор от средните резултати по предмети т.е дава максимално обективна представа за постигнатото от зрелостниците на всяко училище.

New Image

Отново недостижимо напред е ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ като резултатът на гимназията е със стотна по-висок от първата задължителна матура. Доста по-високи резултати постигат двете троянски училища (СУ „Васил Левски“ и СУ „Свети Климент Охридски“) макар и разменили втората и третата позиция. Веднага след тях, но на видима разлика, е ловешката математическа гимназия. Видно е, че сред четирите най-добри училища в областта Ловеч и Троян съперничат силно, но ако езиковата и математическата гимназия от областния град са на огромна разлика в постиженията, то троянските гимназии са компактно близо и убедително следват ПЕГ „Екзарх Йосиф I“. С уточнението, че езиковото училище приема деца от 6-7 области, а троянските училища работят само с местни ученици. Резултатите от тази матура отново подреждат в челната десетица за областта само четири училища от областния център. Сред тях пак е СУ „Свети Климент Охридски“ (6-ти). На втората матура най-добре представилата се професионална гимназия е тази по ветеринарна медицина. Във втората десетка попадат предимно професионални гимназии и само две средни училища – СУ Тодор Кирков“ (отново последна позиция сред училищата от областния център) и СУ „Св. св. Кирил и Методий“ от Угърчин (най-слабо представилото се училище на тези зрелостни изпити). Няма как да бъдат определени националните позиции на ловешките училища от вторага матура, тъй като подобно обобщение на национално ниво не е правено. Ясно е, обаче, само четири училища от областта постигат много добри резултати, а 6-8 успяват с малко над тройка. Фактите дават достатъчно материал за по-дълбоки анализи и изводи. Ще бъде грешно ако резултатите се приемат като моментна ситуация, защото предходната година позициите и тенденциите бяха идентични.

 

 

 

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.