Изборът на поредния частен оператор в управлението на отпадъците е грешен ход, който може да струва скъпо на ловешките данъкоплатци


downloadОт началото на юни  оператор на депото за твърди битови отпадъци в Ловеч е частна фирма. С това приключи, превърналата се в сага обществена поръчка. Поръчката беше обявена миналата пролет, а в началото на декември беше определен победителят – ДЗЗД „Екосорт Ловеч“ с. Хаджидимитрово, област Ямбол. Дружеството е дало най-ниска цена на тон – 16,90 лева, което е с 1,40 по-малко от досегашната цена на „Еко“ ЕАД.

Многократно съм заявявал моето несъгласие дейността на оператор на депото да бъде възлагана на външна фирма. Затова смятам, че с избора на външен изпълнител общината прави силна крачка назад. Разбира се ще изложа и аргументи.

1.Подлагах на огромни критики практиката от времето на господин Казанджиев, когато за оператор на депото бе избор консорциума от фирми „Еко Ловеч“. Писал съм не веднъж, че по-тази начин се източваше обществен ресурс към частни джобове на фирми извън Ловеч . Само, че в уважение към истината дължа уточнението, че четвърт от капитала на „Еко Ловеч“ бе практически на общината чрез общинската фирма „Еко“ ЕАД, участник в дружеството. Сега операторът е 100% външна фирма т.е. дори и минимална част от печалбата няма да остава на разположение на общината. Това не е ли по-лошо от преди?

2.До миналата пролет нямаше доказателства, че общински оператор би се справил по-добре от външна фирма. От април 2016-та  фирма  намали с повече от 5000 тона депонираните отпадъци. Само спестените от цената средства са над 100 000 лева. Допълнително са спестени 230 000 лева за отчисления по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците. Всичко това само заради въведената строга отчетност и обективното вписване обема на депонираните отпадъци. Въпреки положителните резултати операторът бе сменен. Това не е ли по-лошо?

3.Ръководството на общината мотивира избора на ДЗЗД „Екосорт“ с ниската цена, от която при запазване на настоящите обеми общината ще икономиса 24 000 лева общински средства. Ами ако обемът на отпадъците започне отново да расте?  Частната фирма се интересува от печалба, така че вероятността обемите да растат е повече от вероятна. Тогава маржът на икономията ще бъде свит. Нещо повече – обществените разходи за дейността ще нараснат, защото постоянно се пропуска факта, че за всеки тон се плаща и на оператора, и в РИОСВ, съгласно чл. 60 и чл. 64 от ЗУО. Важна подробност: отчисленията по чл. 64 за 2018 година растат от 47 на 61 лева. Дори само  със 100 тона месечно да се увеличат увеличат количествата това ще означава допълнителен разход от поне 70000 лева. Естествено от парите на данъкоплатците. Не ми се мисли какво ще се случи ако обемите достигнат отчетите на вече работилия частен консорциум „Еко Ловеч“. Тогава допълнителния разход ще се измерва със стотици хиляди левове.Разбира се пак за сметка на данъкоплатеца. Е, това не е ли по-лошо за обществените финанси и интереси.

Времето ще покаже,  чии аргументи са по-обективни. Ако администрацията ме убеди, че сме спестили пари аз ще ръкопляскам. Ако, обаче, новият оператор ни донесе нови публични разходи ще питам  КОЙ и ЗАЩО. И тъй като винаги съм демонстрирал чувствителност към ефективното управление на отпадъците ще се възползвам от правото си на контрол като общински съветник. С ежемесечни справки за депонираните количества отпадъци и заплатените публични средства.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на Ловеч, Регионално развитие. Запазване в отметки на връзката.