Образование с качество като за тройка


original-zashto-zhivotat-oblagodenstva-troikadzhiite-1Тези дни отново ми дават повод да разсъждавам върху триумфа на образователната реформа. За разни хора новият закон и избуялите върху него наредби маркират края на историята. Истината е, че всичко планирано, казано или започнато е само форма. А реформата е в съдържанието, не е в макиажа. Промяна в нагласите, знанията, уменията, възпитанието.

Децата не искат да учат и смисълът на реформата е да обърнем тази тенденция. Разбира се не всички, но все повече са заразени от това нежелание. Поставям випуските на едни и същи изпитания, но всеки следващ прави няколко стъпки надолу. Резултатите са стряскащи, дори шокиращи, но проблемът не е в оценката. Проблемът е безразличието. Ниските резултати се възприемат равнодушно. С убеждението, че в края на годината ще бъдат в изражение достатъчно за изкачване на следващото училищно стъпало. А достатъчно се мери с тройка. Тук не става дума за амбиция. Тя винаги е лична и предопределена от семейния бекграунд. Става дума за възпитание. Отдавна не възпитаваме любознателни, жадни за знания тийнейджъри. Възпитаваме хитреци, научени че тройката е достатъчна да катериш школските стълби. Преписването не е срамно и неморално, а приемлив способ да се докопаш до удовлетворителен резултат като спестиш часове усилно четене. Нищожните знания са достатъчни за диплома, защото скалата на зрелостните изпити е като за идиоти. Висшето образование е повече от достъпно, защото университетите са огладнели за студенти.

Училището е станало повече от снизходително. Пише тройки с банални аргументи. Например, че на поправителен на ученика ще  позволят да препише и ще изкара повече или защото една поправка разваля рахатлъка и лятото. Всяка година сваляме скалата с половин единица. Днешните девалвирали шестици носят една трета от качеството на отличните оценки от преди десетилетие, но тежат точно толкова, колкото и онези, постигнати със здрави усилия и солидни знания. Бивш колега казваше, че не може и да си помисли да даде задачите от преди 10-15 години. Казваше, че тази летва вече е непосилна. Имам навика с козметични промени да предлагам сходни контролни на няколко випуска. Силните класове са все по-надолу, а слабите чупят рекорди в близост до статистическата двойка. Вместо да настояваме учениците да се пригаждат към нашите постоянни изисквания ние редактираме трудност, либерализираме оценителни скали, търсим опции за по-лесно постижими оценки. Смокинови листи, с които да скрием бързо намаляващите знания на учениците.

Реформата се цели в качество и облича амбицията си в наредба. А залага необезвредени мини. Например обезсмислянето на външното оценяване след 7-ми клас , което гарантира класиране в някакво училище независимо от резултата, затвърждаването на ниско ниво на матурите и срамно либерална скала за оценяване, отмяната на оценките в началния етап, отказът от дисциплиниращи правила за учебния процес и поведението на учениците. Всичко това поражда демотивация и перверзната убеденост, че училището е задължено да изтърпи всякакво поведение и да възнагради с успех и диплома дори нищожните усилия. Бившият заместник-министър на образованието често повтаряше, че училището се нуждае от нови методи на преподаване, които да провокират и задържат интереса на учениците. Съгласен съм, но искам да припомня, че училище все пак не е анимация.  Провокативното преподаване трябва да срещне и мотивирани ученици. А това се постига с правила и строги изисквания. Теза конфронтираща се със съвременната либерална философия на българското образование. Сегашният модел няма да доведе до качествено образование и несъмнено ще се наложи реформа на реформата. Надявам се в съдържанието на образователния процес и правилата, по които обучаваме и възпитаваме. Иначе сме обречени да останем доста под летвата на модерното и качествено образование на развития свят.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s