Вярвайте, че ще разкажа истината докрай


cropped-10562473_10152645837828537_6599313339459901583_o-1.jpgНай-трудно се живее  с истината. Най-лесно е с лъжата и заблудата. Не цитирам откритие, само социален опит. Дълго време мислех, че артикулацията на истина е въпрос  единствено на лична смелост. Сега ми изглежда, че е въпрос на култура. Защото истината не е само обект на изказ, а и на възприятие, обществена реакция и санкция. Българската представа за истина е твърде провинциална. Допустима е в сюжета на обществен театър. Като част от зрелището, в което бутафорно я подхвърлят. Колкото да заситят очите и залъжат умовете. Но когато истината престане да играе роля и започне да отправя обвинения… Едни се стъписват, а други я погват гневно. Всъщност най-лесно е да кажеш истината. Стига доза безразсъдство. За да бъде разбрана е нужен интелект. За да бъде призната ще трябва и морал. А моралът е човешки артикул с най-дефицитна дистрибуция.

Истината не винаги е буквална. Понякога се показва от едва разпукана метафора. Тогава всеки има своя прочит. Въпрос на интелект и ерудиция. Чудна възможност да се посмееш на жалкото объркване на подлизурите. Запъхтени да поднесат в господарските нозе своя прочит. Перверзен, неверен, но удобен и лигав като тяхното преклонение пред обожаемия. Класическият доносник рядко е умен, но по правило е подъл и престорен  Има своите мръсни мисли, но е уверен, че те обитават умовете и на другите. Напъхва ги в метафорите и бърза да ги поднесе в замяна на благоволение. Естествено не се упражнявам във философска риторика. На мен ми случи само преди дни.  Семпли хора подмениха мои думи със свои мисли и хукнаха да донасят за бдителността си. Какво да се прави истината е въпрос на интелект, морал и възприятие.

Който си е направил труда да порови знае, че целият ми виртуален живот е публичен. Всички публикации в ФБ страницата ми, всички статии в блога. Разрешил съм коментари навсякъде, самият аз пиша такива със собственото си име и не се крия страхливо зад ник-ове. Стоя зад всяка дума и твърдение. Не пиша внушения, казвам само доказуеми неща. Придържам се близо до истината, независимо, че не винаги ми харесва. Като съветник, гражданин, учител, човек стоя далеч от манипулациите, демагогията, подвеждащите тези и факти.  Непосилно ми е да разкажа за всички лъжи, машинации, кражби, нечисти сделки. В Общинският съвет има достатъчно почтени съветници, а смелите граждански съвести са доста повече.   Всички са потенциални говорители на истината. Аз имам своите истории, в които държа да разкажа истината. И макар да знам колко дразни методично представям частици от нея. Като пъзел, който показва картини и хора, за които обществото е поддържало измамна представа. Напоследък разказвам за едно локомотивче и два вагона. Вече поднесох няколко порции истина. Отначало срещнати с безразличие, после с едвам доловимо скърцане със зъби, а напоследък с отчаяни и глупави контраатаки. Кой е предприел агресия ли? Не знам имена, но със сигурност са хора, които има от какво да се страхуват. Кои са те и защо се чувстват виновни не е моя работа. Има си следствие прокуратура и съд. Моето задължение е да кажа истината. Заради правото на българските  граждани и европейските данъкоплатци да знаят как се употребяват парите им. Както писах истината е въпрос на възприятие и морал. Душевните терзания на гузни хора въобще не са основание истината да бъде премълчавана. Както и действията им, които трябва да усещам като заплаха, пък аз не знам защо възприемам за римейк на един вече игран без всякакъв успех досаден водевил.

Нали вече споменах, че върша най-лесното – казвам истината. Аз съм просто вестоносец и не нося отговорност за съдържанието на вестите. Та дори вестите да заплашват да разклатят из основи нечии житейски основи. Тези, които са вървели на границата с истината, но под знамената на лъжата, трябва да имат доблестта да блеснат под прожекторите на истината.  Макар, че дребните души не познават аристократизма на доблестта. Е, няма как да им се получи и с опитите да я задушат. В потвърждение започвам серия от статии, в които свидетели на истината ще бъдат не само думите, а най-вече документите.

About ivo rainov

teacher
Публикувано на общество. Запазване в отметки на връзката.