Кому е нужно да смазваме децата с юнски контролни ?


dx300_50194Преди време писах статия за да изразя съжаление, че свърхстаранието на учителя да угоди на чиновническите изисквания понякога претоварва и отвращава децата от учебния процес. Тогава визирах входните тестове, които се планират практически за две седмици и са по десет учебни дисциплини. Прекомерен стрес за оценки, които неоснователно се оказват важни за срочния резултат.

Оказва се, че подобно напрежение предизвикват и изпитванията, определени като изходящи. Поради куп причини (пропуснати часове, отсъствия на учители или прекомерен учебен материал) учениците са подложени на голям брой изпитвания (контролни, писмени) през месец юни. Сигурно щеше да е различно, ако месец май не беше толкова рехав откъм учебни дни. Децата, на които съм класен, споделиха, че през първите две седмици на юни имат по 4-5 класови изпитвания. В следващата ще се струпат т.н. изходящи тестове, които се оказва, че не са съвсем ясно регламентирани в Наредба 3 за системата на оценяване, но са настойчиво изисквани от експерти и някои училищни ръководства. Разбира се това изобилие от изпитвания няма как да бъде рамкирано в предварителния график в съответствие с изискванията учениците да не бъдат претоварвани с недопустим брой контролни работи в рамките на учебна седмица. Затова често се прибягва до маскирането на им като писмени текущи изпитвания. Преследва се добре известна цел – необходимия брой оценки.

Всичко трябва да е в унисон с документацията и с административните изисквания. Само, че от едната страна стои засъхнало мастило, а от другата живи души. Претрупването на децата с непосилен брой писмени и тестови изпитвания в сгъстени срокове има редица негативни последствия върху успеваемостта, психическата стабилност, мотивацията за учене, отношение към училището. Претоварените деца не могат да разгърнат пълноценно потенциала си. Стресът е логично последствие в пресата между родителските претенции и присъдата на оценките. Излишъците информация силно снижават „апетита“ за знания. Училището започва да отвращава със своята пунктуалност, формалност и неотстъпчивост. Да не говорим, че в неспособността си да се справят децата започват да се изкушават от ползването на методи за измама.

Обучението се осъществява от живи хора, които трябва да могат да бъдат гъвкави и да отчитат възрастовите възможности, умствения капацитет и психическата устойчивост на децата. Далеч от чиновническото поведение да се поставиш в пълно съгласие с изисквания и регламенти. Моето мнение, че финалът на една учебна година трябва да предоставя спокойна атмосфера, в която децата да покажат, че са израснали интелектуално, че са уверени в добитите умения и компетенции. Струпването на неизброимите писмени изпитвания, закъснели контролни и задължителни изходни тестове постигат точно обратен ефект.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.