Децата имат право на мнение


1319742090_daskalicaДецата трябва да бъдат чути и изслушани. Ако считаме за важно да ги възпитаваме в култура на диалога. Ако искаме да ги научим на уважение към правилата. Ако смятаме, че е важно да им даваме пример с респекта си към тези правила.
Децата трябва да бъдат изслушани. Ако грешат да им обясним къде и защо. Ако не са разбрали да им покажем заблудата. Ако са прави да попреглътнем егото. Как иначе ще ги тнакараме да вярват, че живота не е джунгла, ако пренаписваме правилата или ги спазваме селективно.
Съвместната дейност е съгласие, основано на писани принципи и съхранявано от нашата готовност да не ги престъпваме. Училището не е просто място, където трябва да напълним нечии глави с бързо изпаряващо се знание. Училището е място, където се възпитават поне две граждански качества – уважение към правилата и доблестта да изразиш позиция и да отстояваш правата, дадени ти от същите правила. Училището не бълва речници, енциклопедии или справочници, а живи хора. И ако то, училището, не ги е научило да слушат чуждото мнение и да чуват истината в него, вероятно е смалило личностите.
Децата имат право на мнение и на трибуна за да го изкажат. Ние възрастните трябва да им кажем къде са прави и къде претендират неоснователно. Когато задушаваме гласа им, бягаме от менторската си функция и възпроизвеждаме безлични граждани – уплашени, смълчани и безцветни. Успешните образователни модели са поставени здраво върху философията, че децата са партньори в свободата, правата и задълженията. Архаичните се клатят върху клетката на наложените правила и отнетото право на претенция, че трябва да се спазват от всички страни в общността.
Така функционира модерното училище, където учителят е отговорен за възпитанието с всяка своя дума или действие и гледа на ученика като на партньор, който има правото на мнение. Ерго заслужава да бъде изслушан и чут.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование, Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.