Луда надпревара за място край матурите


ExamИма един весел филм, наречен „Луда надпревара“. Там куп звезди от величината на Упи Голдбърг, Роуан Аткинсън и Куба Гудинг младши попадат в поредица от комични перипетии в надпревара за награда от 2 милиона долара. Бясното им състезание е истинско зрелище за група ексцентрични богаташи, които залагат за победител. В подобна ситуация са поставени и група учители от Ловешка област, преминали в петък т.н. обучение за електронна проверка на матури. След двучасово вяло представяне на навигацията в един иначе лесен и интуитивен сайт, всеки от обучаемите научи, че има задачата да се впусне в бясна надпревара за проверка ва зрелосни изпити, в която трябва да отхвърли поне 100 изпитни работи за някакви си десет дни. Състезанието наистина си го бива, защото само тези, които са напълнили най-дебелите папки с проверени работи и са показали най-високо качество (сиреч получили са най-малко забележки) ще бъдат удостоени с честта да бъдат оценители в следващата зрелостна кампания. Ерго само те ще получит и сертификат за усилията си в тази последна ноемврийска декада. Както като в онази филмова пародия и тук има Биг брадър – арбитрите, които зорко следят за качествената проверка и статистиците, които ранжират горките „състезатели“ по броя на проверените работи. За разлика, обаче, от филма, където правилата бяха равни за всички, тук няма справедливост. Оказа се, че по-голямата част от конкуренцията е започнала още в средата на октомври, когато са организирани първите регионални „обучения“. Затова в списъка на Биг брадър вече има хора, натрупали по сметката си не 100, а 200-300 работи. Както философски съветва сентенцията на Мечо Пух „колкото повече – толкова повече“. Недоверието ражда рекорди и храни амбиции.
От петък шейсетината учители от ловешко са на пистата, няколко обиколки след другите, но са в играта. Само смисълът на играта не е ясен. Спочням си с какво разточителство започна процесът на въвеждане на зрелостните изпити. То бяха обучение за оценители, то бяха обучения за съставители на задачи. Хотелски лукс и няколко дена работа от утрин до късен след обед. Всичко това със щедра европейска подкрепа. Полза от вложените милиони така и не беше извлечена, защото тези обучителни курсове не попаднаха в подборните критерии на министерството през следващите години. Но поне имаше справедливост, доколкото въпросните тренинги предложиха равен достъп на преподаватели от цялата страна.
Сегашната ситуация е направо гротескна. Стотици хора участват в състезание с различен старт, но единен финал. Едни са разполагали със спокойствието на почти двумесечен срок, други ще трябва да свършат същото само за десет дни. Още повече, че сроковете и изискванията са еднакви, а съдържанието и трудността съвсем различни. Защото времето необходимо за проверка за изпитна работа по биология къдено липсват разширени свободни отговори или география, където в повечето случаи по тези въпроси не е писано е относително постижимо, но обемните работи по български език или чужди езици изискват несравнимо повече време. А дали поставените под стрес колеги разполагат с такова в изключително краткия срок от едва десет дни. Защото тези хора имат достатъчно служебни ангажименти – преподават в училище, готвят уроци, навлизат в „сезона“ на контролните и класните работи, които изсмукват в проверка почти цялото свободно време. Абсурдно е, но възложената проверка на поне 100 писмени работи трябва да дели време както с тези училищни задължения така и с домашната работа, която винаги затрупват нежната част от колегите. Кому е нужно за да бъде допуснат до проверка на зрелостни работи един учител да бъде подлаган на подобен стрес? И не е ли точно министерството институцията, която трябва да осигури скойствие и пълноценно обучение на своите учители, ако иска да получи компетентни проверители на държавни зрелостни изпити? Вместо в ролята на Биг брадър да гледа притесненото бързане на късно стартиралите и „сеира“ на онези, които в стремежа си да докажат изумителна работоспособност няма да спрат да поверяват до затварянето на тестовата сесия.
Хората лесно кълват на подходяща стръв. Учителите са също хора. Затова няколко стотин от тях са се впуснали в трескава надпревара с неравностойни правила. В прословутата луда надпревара от филмовата лента героите се обединиха накрая за да дадат урок на онези, които ги употребяваха като състезателни кучета. В битката за матурите няма да има обединение, ще има победители. Както го е планирал Биг брадър.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование, Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.