Най-успешните матури! Колко пък да са успешни?


2110819745Преди две седмици министър Танев заяви, че това са най-успешните матури от години. Не бързайте да го корите. Всеки има свой прочит на матурите. Министър Танев е първият, който на дела направи стъпки срещу безогледните измами на матурите. Чрез своите инспекторати затегна дисциплината, разпрати наблюдатели, пусна всички камери и поиска постоянно наблюдение и архивиране на записите. За пръв път публично бе обявено залавяне на преписвачи и тяхното едногодишно санкциониране. В този аспект на организацията отминалите матури вероятно са най-успешните. Дисциплинирането на изпита, обаче, бе последвано от спад в резултатите на държавните зрелостни изпити. Не твърдя, че има непременно връзка, просто констатирам.
Днес заместник-министър Кастрева обяви първи обобщени данни от държавните зрелостни изпити и някак между другото спомена за увеличаване на двойките и тройките по български език и литература и по-ниски резултати почти по всички избираеми предмети с изключение на езиците. Според заместничката трите хиляди двойки по БЕЛ са приемлив факт. Дори да е така, едва ли е приемливо, че относителният дял на средните оценки се увеличава до 20,45%. Като се има предвид, че тройка се пише за смешните 23% от цялото изпитно задание и като се знае, че няма уважаваща себе си държава, която да поставя подобна оценка под 40%, лъсва ужасяващата истина, че неграмотните в България са повече от ¼ от завършващите ученици. В абсолютно число това е някъде около 14-15 хиляди зрелостници! Ами ако прибавим и 5-те хиляди отказали да се явят на матура, тогава делът на учениците с критично ниска грамотност достига почти 35%! Гледам таблицата предоставена от госпожа Кастрева и виждам, че средният брой точки за БЕЛ е 53,9. Съгласно една приравнителна таблица за оценяване това съответства на добър 4,21. Простичко казано средният резултат на завършилите ученици е едва половината от възможното. По роден език, при изключителни леки задания, скандално ниска скала за оценяване и (това под сурдинка) при по-либерална организация на провеждане. Защото инструкциите за затягане на дисциплината идват точно сред първата матура, когато вероятно са констатирани доста нелицеприятни практики.От друга страна осезаемо намаляват отличните оценки, които се полагат за нечувано ниското равнище от 77 точки. Гледам десетката на най-успешно представилите се училища по БЕЛ. Едва 8 от тях имат успех над 5.50. Преди 3-4 години над нивото на отличната оценка бяха резултатите на първите 15-18 училища.
В друга таблица на госпожа Кастрева се вижда, че почти всички втори матури бележат намаление в средните резултати, а за история (42 т.) и география (39 т-) те са на практика на или под прага на грамотността според европейските стандарти от поне 40%. Резултатите по математика и биология показват устойчива тенденция на намаление трета поредна година, като по билогия средната  оценка е една половината от общия брой точки. Няма да коментирам позитивните резултати по езици, защото там се явяват зрелостници от езиковите училища, които са абсолютно в час с изпита. Е, всеки може да направи извод за успешността на матурите, както казах прочети много.
Да напомня, че държавните зрелостни изпита са второто действие от изпитната кампания през месец май. Първото бяха проверките за външно оценяване след седми клас. Както стана ясно преди дни там положението е повече от трагично. Беше обявено, че слабите оценки по математика надхвърлят 14 000 (27%), по български 8 000 (15%). А слабите оценки на тези изпити се получават за шокиращите 17 от 100 точки. Според мен това не е неграмотност, а стресираща неграмотност. Каква е вероятността тези деца след пет години да сринат драматично резултатите от матурите може да си отговори всеки. Огромна, ако министерството не прочете правилно резултатите от тазгодишните изпити. А те сочат категорично, че расте неграмотността и огромна част от българските ученици не могат да преодолеят дори неоправдано ниските нива за оценяване на техните знания. Проблемите са ясни – липсва мотивация, заплашително нараства практиката за използване на измама при провеждане на изпита, учениците не се готвят за изпита, бързо спада нивото на училищна подготовка. Двойки винаги ще има и не е необходимо всички да получават дипломи за средно образование. Плашеща е неграмотността и върху нея трябва да се фокусира министерството, вместо да ни залъгва, че резултатите от тазгодишните изпити били съизмерими с предходните, а матурите особено успешни.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.