Защо не подкрепих бюджета на община Ловеч?


ОССамо мечтател може да е писал този бюджет. Само магьосник от ранга на Дейвид Копърфийлд може да го изпълни! Вдъхновени от магическата пръчка на автора между страниците на дебелия труд се подават решенията на всички граждански оплаквания, трупани десетина години. Споко, пари има за всичко – за почистването на буренясалото речно корито, за порутения от години безистен на комплекс „Космос“, за нарешетените улици на Дикисана, за проектиране на компостни и рециклиращи съоръжения  на депото за отпадъци, за пълно преобразяване на квартал „Младост“, за реконструкция по европейски модел на нелицензирания зоопарк, за обновяване на пешеходната зона, за цялостен ремонт на младежкия дом, за превръщане на Покрития мост в улица на занаятите… Дето се вика по-добре преди избори, отколкото никога. Преди нечие сърце да се пръсне от радостно вълнение, нека уточня, че повечето от тези галещи фантазията благинки са в графата „предпроектно финансиране“. Сиреч парички за разработване на проекти, ако дойдат. Кметът ще ми купи колело, ама друг път. Бюджет, писан за да се хареса преди избори. Но не неизпълнимостта на този бюджет ме накара да гласувам против него. Не изпитвам нужда да доказвам, че бюджетът е пълен с празни надежди и популистки обещания. Следващите десет месеца ще породят достатъчно доказателства. Популизмът , макар и вреден, е допустим за политик, особено за такъв, който прикрива дванадесетгодишно разсипване на Ловеч с извадена от някой прашасал шкаф лява одежда на загрижен бащица. Както е казано в Еклисиаст: „ за всяко нещо си има време… време за зашиване и време за раздиране, време за мълчание и време за говорене…“ Не подкрепих бюджета, заради грозотиите, които се подават, зле прикрити от лявата одежда.

На първо място непрозрачност, която ражда манипулация. За първи път общинският съвет бе насилен да гласува бюджет без да е обсъдил отчета по изпълнението на предходния. Така в новия бъджет се включват 2 739 000 лева преходен остатък от изминалата година, но за съветниците остава енигматично защо и как са спестени. Само два простички примера за да стане ясно и на неборавещите с материята читатели. За съветници и граждани остава дълбока тайна (въпреки неколкократното изискване) какъв е преходният остатък в събраната през годината такса битови отпадъци и как ще бъдат похарчени техните надвзети пари. Не става ясно и за какъв кеф ще бъдат похарчени събраните около 80 000 лева от такси за посещение на Деветашката пещера и дали поне левче ще се върне обратно в тази нова „канелка“ за пълнене на общинския бюджет.

Второ.Манипулации вместо решаване на проблеми. При това проблеми с възможни тежки последствия. Внимателният прочит на бюджета показва, че за поредна година няма да бъдат изградени съоръжения за преработване на отпадъци, а това води след себе си ново наказателно увеличение на отчисленията по Закона за управление на отпадъците, което естествено ще бъде заплатено от гражданите в края на тази година. Бюджетът няма да реши проблемите на зоопарка, който е в архаично състояние, условията на отглеждане са неприемливи, а действията при изпускане на животни са меко казано паникьорски и неадекватни. Твърденията, че ще се финансира проектиране на супер модерен зоопарк са откровено манипулативни, защото дори да започне този процес проектът ще се изпълнява в съвсем различна година и зоопаркът ще остане в същото състояние и без покрити изисквания за лиценз и до края на мандата на Казанджиев. Примерите са произволни, защото бюджетът не прави и елементарен опит за разрешаване на редица други отколешни проблеми.

Трето.Арогантно насочване на бюджетни средства в полза на тясно партийни и лични интереси. В капиталовата програма на общината се заделят между 4 и 5 милшина лева (около 40% от всички капиталови разходи!!!) за общности на верния коалиционен партньор ДПС (Малиново, Гозница) и селата. В година на избори на това му се казва „ да си постелеш отрано“. Всички населени места и хора в общината имат право на благоустройство и удобства, но пренебрегването на потъналия в разруха град за сметка на гласоподаващите в ползу кмету ромски, турски и селски общности е предизборно разпределение на събраните от хората средства в полза на кметския интерес.

Четвърто.Натоварване с растящи дългове намаляващото население на общината.  В края на бюджетната година общинският дълг ще нарасне  до 6 200 000 лева. В началото на третия мандат на този кмет задлъжнялостта е била 5 000 000 лева. Още в края на този месец кметът планира да поиска разрешение от общинския съвет за поемане на още 1 000 000 лева за да съфинансира европейски проекти. Убедително признание, че икономически и демографски общината е свита до ниво, неспособно да осигури местен приход дори за скромните изисквания за собствено финансиране на щедрите субсидии от ЕС.

Спрях се на най-важните аргументи, с които отказах да гласувам предложения бюджет. Така погледнат той идглежда като обилен обяд за сметка на изгладняващото местно население. Вчера на заседанието отбелязах, че задължение на опозицията е да повтаря древната римска сентенция, напомняща смъртната ни същност (memento mori), още повече когато властимащите започнат да фантазират, че около главите им светят аури.

Няма да споря, че този бюджет е добре опакован с популизъм и самохвалство. Но това не може да скрие кухините в неговото съдържание. Тежко на тези, които повярват на ПиАра, защото времето ще разшие белите конци, а отвътре ще изпадат старите, непокътнати проблеми.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на Регионално развитие. Запазване в отметки на връзката.