Един да си пие, а друг да му плаща… балкански синдром


Lovech 3

Избрах заглавието от една готина шлагерна песен, която възпява нашия роден манталитет да харчим за чужда сметка.  А най-лесно се харчат публични пари. Стара  деформация от времето на социализма, когато да разхищаваш текезесарски, заводски или общински пари не бе престъпление, защото всичко беше на партията, а тя единствена имаше компетенцията да знае как и защо да ги харчи. Социализмът  отдавна свърши, но социалистическите навици са като хроничен колит, колкото и да се въздържаш все някъде ще се изпуснеш.

Преди около месец писах статия, в която обясних, че най-големият проект на екипа Казанджиев завърши с тежка санкция равна на почти 1/10 от спечелената сума.  Анонсирах, че Управляващият орган по европейска оперативна програма „Регионално развитие“  е непреклонен в иска си за 788 509,29 лева и заплашва с начисляване на лихви и принудително събиране от НАП или други проекти по европейски оперативни програми.  Кметът отговори със закана да съди Управляващия орган и поиска разрешението на Общински съвет за да похарчи до 48 хиляди лева за висококвалифицирани адвокатски услуги.  В статията написах няколко сериозни подозрения – че паричките вече са  набъбнали над 800 хиляди, че държавата ще си ги вземе при всички обстоятелства и че масрафът ще го разплатят гражданите. Познах на 100%.

В началото на септември разбрах, че Управляващият орган вече си е прихванал парите от авансовото плащане по друг проект  „Подкрепа за развитие на туристическите атракции в Община Ловеч“. Прихванатата сума е около 807 000 лева, защото разбира се са начислени лихви. При новата ситуация  община Ловеч ще трябва да вложи в ощипания  проект над 1,1 млн. лева собствени средства (заедно с предварително предвидените 316 хиляди лева местен принос), което означава над 25%  съфинансиране на предвидените  дейности.  Санкцията застави кметът  трескаво да търси липсващите 807 хиляди лева. Затова в началото на миналата седмица внесе  предложение до Общинския фонд по приватизация за поетапно отпускане на 807 хиляди лева. Тъй като е ясно, че към момента фондът не разполага с подобни средства, като начало кметът иска малко над 300 хиляди. С уговорката, че ще ги върне когато…спечели делото с Управляващия орган (сиреч държавата).  Не поставям на съмнение високата компетенция нито на кметския юридически екип, нито на кантората , която ще наеме. Само, че знам как се точи правораздаването в България, а и допускам възможността делото да не бъде спечелено. Затова съм сигурен, че кметът не може да върне исканите средства до края на 2014 година, но ще трябва да ги вложи до лятото на същата година, когато изтича споменатия проект.  Пък и на кого ще ги върне, след като фондът вече няма да съществува (съгласно изискванията на промененото законодателство). На всичко отгоре господин Казанджиев няма да бъде кмет след есента на 2015 година. Както се казва чакай от бивш кмет пари.

Ако фондът изпълни искането на Казанджиев ще спечели преди всичко градоначалника. Първо ще плати с общински пари санкция за нечий гаф или зле свършена работа. Второ ще замаже набързо гафа и ще се скрие от неудобните въпроси защо ни бият през  ръцете. И трето ще създаде опасен прецедент администрацията да прави нарушения, а гражданите да заплащат наказанията.

Ако фондът има неблагоразумието да поеме заплащането на  чужда вина ще загуби цялата гражданска общност и Ловеч. Защото през  последните години средствата натрупани във фонда са използвани за важни социални начинания и помощи. С тях са подпомагани строителни работи в училища, закупуване на изключително важна апаратура за болницата, обновяване на отоплителната система в Ловчанското читалище. Удовлетворяването на искането на господин Казанджиев би означавало тотално изпразване на този социален резерв и блокиране на възможностите за подпомагане на социални, образователни и здравни институции. А от това ще загубят всички граждани. Нека не се лъжем: парите във фонда са общински, следователно са средства на цялата местна общност. Когато ги изпомпваме за да бъдат разплатени санкции за несвършена работа от администрацията, всъщност товарим гражданите да плащат за чужди грехове.

За радост членовете на управителното тяло на фонда са отказали да изпълнят искането на кмета. Засега. Надявам се, че господин Казанджиев ще преосмисли  своето предложение и няма да прибегне до  трикове за ново свикване на фонда с цел да му бъде разрешено да изхарчи всички натрупани средства.

Не ме разбирайте погрешно.  Готов съм да помогнем  кмета за да намери решение в трудната финансова ситуация.  Но при условие, че намери смелост за да признае, че все пак сме извършили законово нарушение и да посочи виновника за това. Стига нелепи обяснения за лошата държава и безупречната администрация. Както се вижда тази безупречност излиза прекалено скъпа на ловешкото гражданство.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на Регионално развитие. Запазване в отметки на връзката.