Поетика I: Похотливи мисли в чалга рими


ИвенаТази статия трябва да започне с червена точка за съдържание, неподходящо за лица под 18 години. Или може би с полузапълнена червена точка, защото провокативните рими са вече познати на непълнолетните читатели от нощните клубни вакханалии * . Винаги съм считал музиката за символ и послание. Послание на ритъм, послание на тялото, което го следва, послание на текста, който допълва ритъма. Посланията на ритъма и танца са мимолетни, няколко минути удоволствие, изплувало като каймак  в освободения адреналин. Посланията на текста са трайни и моделират мисленето, въздействат силно върху светогледа и начина на живот. Когато ме питат, защо не харесвам чалгата, обикновено отговарям: заради посланията. Текстовите, които съдържат директни намеци или зле опаковани алюзии за единствен екзистенциален смисъл да задоволиш нагона и заситиш инстинкта. Формалният повод да седна зад клавишите е клип на Ивана, който случайно зърнах наскоро. Видеото започваше с еротична интродукция  в каруцарски стил – „Хубави крака, в колко отварят“. Нищо впечатляващо, съвсем в традицията на чалгата, но предизвика спонтанното желание да се заровя в лириксите на модерните денс чалга хитове.

Разбира се знам, че чалга интригата неизменно се върти около секс  и бутилка алкохол. Тази философска зараза тръгна по нотите на модерното „музикално явление“ още в най-крехката му възраст през 90-те години. В един от първите кръчмарски хитове на жанра Радо Шишарка припяваше:

„Една бутилка е самотна/и няма кой да я мори/бикините ти до леглото/забравила си ги нали“

В онези години рухнаха всички комунистически табута и сексът (като едно от тях) настъпваше все по-разголен и вулгарен. Звучеше твърде натурално в „безсмъртни“ хитове. В един от тях отдавна угасналата (в музикалния бранш) Сани споделяше мокрите си сънища към банана:

„Ох банана, ах банана/кеф ми става щом го хвана/налапах го аз, изпаднах в екстаз/вкусих и дръпнах, как да го глътна“

В друга музикална полюция  на времето си  Руси Русев споделяше постиженията  си в Кама Сутра:

„Сменяхме ги позите/усвоих ги всичките/според сексолозите/имам шест звездички“.

Диви времена, диви страсти, нескопосани текстописци, вплели в римите сластни желания.  Текстове-самоделки, които си отиваха като дупе и гащи със задниците, които ги изпълняваха. После се появи Пайнер, лустрото, дълбоките деколтета пълни със силикон и денс чалга ритъма, краден от дето им чуят ушите. Появиха се платени текстописци и реденето на рими си стана занаят. Изпълзя подозрението, че текстовете са станали по- зрели, рафинирани, смислени. Зарових се в хитовете от последните години, особено внимание отделих на  лятната чалга мода 2013. Изгледах повече от сто видео клипа. Потискащо еднакви – на заден план море, на преден план женски задници и мъжки бицепси, предизвикателни  деколтета с напращели от силикон еротични фантазии  и страст, която аха да запоти екрана.  Но не за клиповете ми е думата и без това повечето са стилно и визуално крадени от съвсем друг профил музикални телевизии. Не е и за музиката, също крадена от Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, Израел, арабски държави. За текстовете иде реч и консервираните в тях послания.  Оказа се, че алкохолът вече не е модна тема. За сметка на секса, изпълнил изцяло лирическите фантазии на текстописците. Слушах римите и имах усещането, че вдъхновението се надига и се кани всеки момент да скъса набъбналите панталони на клетите „стихоплетци“. В три четвърти от текстовете  са изпълнени с хормони, животински  нагон и разкъсващо желание за първичен секс. В някой от текстовете еротиката е облечена в алегории, но повечето  звучат като преразказано порно. Колко натурално го е казал текстописецът на Борис Дали: „Такова секси парче/все към теб ме влече/да ти покажа, че има мъже/да ти оближат с устни тялото/цялото,цялото“

Похотлива  картина е нарисувана и в лирикса в песен на Мария:“Направи ми малко вятър/ и студено питие/забранявам ти да гледаш/по-добре опипай ме“.

След пипането идва натискането, възпято в думичките на едно от по-новите порн.. ох грешка, чалга открития  Яница: „Очите ми вържи води ме/ако буйствам укроти ме/ако казвам, че не искам/не, не вярвай , а натискай“. Накрая, след  като, чалга еротизма е набъбнал вече здраво получава напътствия в припевче на Теди Александрова: „Искам твоето време/цялото за мене/вътре в мене, вътре в мене“.

На този фон сюжетите за мръсници и леки жени са като розова серия. Да си леко момиче е мечтата на пича в чалга културата. Този „естествен“  копнеж е обезсмъртен  в песен на Джена:

„Побъркваш мацките/ела  чакат те/тежко сваляш/леки искаш“. При тези обстоятелства е направо шикозно да си мръсница, както става ясно и от текстчето на друг  хит на новопоявила се чалга-дива Сияна: „Знаеш как да съблазняваш/и мъжете да влудяваш/с  тази роля на мръсница/всички разболя“.

Когато жените са мръсници съвсем естествено провокират сочни желания  у застаряващи плейбои като Милко Калайджиев. Известния с тъпите текстове „свиленградски славей“ направо избухва от страст в лирична изповед: „Тая руса кака/колко ще отрака/всичко неприлично/ и стои отлично.

Готина си, палава си,хубава си/готина и сочна/колко си порочна“.

Когато фенът служа чалга певиците остава с натрапчивото усещане, че изгарят от нетърпение някой да ги разсъблече. Например Андрея е една от многото  при, които свличането на дрехите изпреварва мислите: „Няма да ти кажа/колко ми разбъркваш мислите/с дрехите подобно е/ зная сваляш ги добре“. Голотата те връхлита от клиповете и се пъха в гънките на мозъка в стиховете. В някой от текстовете сюжетът е пресъздаден направо гротескно. Например текстописецът е сложил в устата на Ивена библейския сюжет за голотата, но смокиновите листи са заменени с…джапанки: „Явно някойни ни изненада/дрехите ни ги няма на брега/с джапанките, скривайки сега/двете мои хубави неща/а пък ти ходи така“.

Знае се, сексът трябва да бъде разнообразен, но стихоплетците стигат до комични резултати в опита да бъдат оригинални при неговите лирични интерпретации. Например Милко Калайджиев ни предлага еротика с еко мотиви: „Бейби в теб е причината/за глобалното затопляне/в танците си ненадмината/вдигна градусите с пет поне“.Известно е, че текстописците на Тони Стораро имат слабост към математиката. В една от песните си той подканя Азис: „Ето ти мадама/хайде с тебе двама/да го правим тримата“.

Авторът на лирикс за Кали, пък, е оплел секса, похотта и архитектурата:“Друга не би посмяла/ с теб да бъде дръзка, аз го правя/искаш ме хоризонтално/ може и вертикално до стената“.

Текст на Ивена препоръчва сладострастието да се застрахова:“Ало 112/моят мъж метър и двайсе/претърпя катастрофа с непознати жени/уточнете щетите/и  кои са жените/ имаш ли застраховка/ за изневяра със три“.

Както вече отбелязах подбрах само текстове, които носят съвсем директно смисъла, че сексът осмисля всичко житейско.  Макар и по-меко заявена тази парадигма е централна за всеки чалга текст, независимо дали е писан за утвърдена „звезда“ или млада, настървена за пари и слава, чалга шаврантия.  Като прибавим и провокативния  поп-фолк  стайлинг границата между чалга и порно съвсем се размива. Фокусирането върху нагони и инстинкти свежда ценностните представи до най-ниското ниво – живот посветен единствено на насладите. Текстовете на съвременната чалга, разбъркани в алкохол и наркотици, каквито щедро се предлагат в чалга клубовете, лесно замайва главите и топи всякакви задръжки и предразсъдъци. После деколтета избухват, а копчетата на дънките са готови да изхвръкнат в съгласие с текстовете на актуалните  хитове. Не в това е проблемът, а в създаването на опасна субкултура. Част от нея е провокативното разголване и ориенталския танц, но най-вече примитивната житейска философия, подредена върху  чалга текстовете. С тях вече отрасва второ българско поколение. И пее сигурно със пълно гърло абсурдните мечти на Теодора: „Колата да е бърза и мощна/ Любовта – гореща и мръсна/ Парите в едри банкноти/ Дните пет почивни, два работни“.

Затова не харесвам  чалгата, заради нейната обидна поетика. Животът е много повече от секс и похот.

* вкханалия – пиршество в чест на Дионисий

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на общество. Запазване в отметки на връзката.