Здрав болен носи или как училищата финансират задълженията на кмета Казанджиев


Вече съм споделял тезата, че образованието е любима дъвка за всяка власт. Популистката грижа за просветата на нашите деца е лесно смилаема и чувствителна тема за всяка общност. Образованието е любим номер на политическите жонгльори, когато искат да впечетлят със социална активност.  Спомням си едно обществено обсъждане на местния бюджет, преди три или четири години. Струва ми се, че беше премиерния опит на господин Казанджиев да презентира бюджета с модерните мултимедийни технологии.  В продължение на 20-30 минути на екрана се появяваха кръгови и стълбчати диаграми, които внушаваха компетентност, стабиблност и грижа за всяка област на финансово въздействие. Естествено образованието имаше смазващо превъзходство в  „тортата „ (кръговата диаграма)  на разпределението по бюджетни функции. На излизане от залата размених няколко думи с моя колежка, квартална активиска и страстна фенка на Казанджиев. Подхванах любимия си рефрен, че и с този бюджет кметът не дава нищо за образованието. „Но как“ – възмутено възкликна моята позната – „нали на диаграмата ни показа, че най-голяма част от парите са за образование?“. Наложи се да обяснявам, че над 90% от тези средства са предоставени от държавата, чрез местния бюджет. Разбира се не бях чут, защото разума на червените весталки е девствен и  обречен само на Казанджиев.

През последните години кметът Казанджиев отново демонстрира добро разположение към местните учебни заведения.  Със своя екип разработва проекти за модернизация на училища и детски градини. Някой ще възкликнат „Хвала на такъв градоначалник!“ Ще бъдат прави, ама отчасти.  В този процес общината е нещо като пощенска кутия. Някой разработва проекта (добре смазана практика на настоящия кмет) и го пуска в общината. Тя го препраща към финансиращия орган, щойто харесва идеята и пуска в общината парите. Общината дори не е партньор, тя е просто посредник и контрольор. Само, че и контролните и функции са под съмнение. Прост пример: по проект на общината бе извършен ремонт на общежитията в Езикова гимназия. Две години по-късно възникват проблеми от некачествено свършената работа. Фирмите изпълнителки са фантомни и вече са изчезнали от правния мир. Въпросът на училищния директор кой ще поеме рекламациите се посреща със солидарно свиване на рамене от управлавящия екип на общината.

Сигурен съм, че кметът ще реагира протестно на твърдението, че общината не е пьртньор по проекта. Затова бързам с конкретните примери, които всъщоност са повод за тази статия.  В началото на тази година Община Ловеч подписа договор за безвъзмездна финансова помощ по проект „Прилагане на мерки за енергийна ефективност в образователната инфраструктура на Община Ловеч“. Стойността на проекта е 3 595 322 лева, от които собствения принос на общината е планиран за 948 669 лева. Още преди одобряването на проекта кметът започва кампания за натиск върху училищата, с цел заделяне на собствени средства, които да бъдат представени като кофинансиране от общината. Тогава дори енергийните подобрения (смяна на дограма) от училищата, с техни собствени средства, трябваше да бъдат признати и калкулирани като финансово участие на местната община. Независимо, че искането на кмета, бе доста спорно от морална гледна точка, училищата приеха и заделехи в своите бюджети по 50-60 хиляди лева. Разбира се спестени от делегираните бюджети, сиреч от държавната издръжка на децата. Само, че преди десетина дена се появи ново двайсе. Трите включени в проекта училища (ОУ „Васил Левски“, ОУ „Христо Никифоров“ и ОУ „Проф. Димитър Димов“) бяха сюрпризирани с новината, че ще трябва да вложат между 110 и 180 хиляди лева ) за всяко училище) в изпълнението на проекта!!!  С  традиционния си извинителен тон кметът пак намери виновника другаде. Така неотдавна общината се бръкна с над 90 000 лева санкция по проекта за „Баш бунар“ и булевард „България“.  И тогава всички участвали в проектирането, изпълнението и надзора бяха чисти като утринна роса. Сега, естествено, лошите са пак някъде там… Не ни признават куп разходи, защото не били енергийна ефективност.  Оставям на страна кой какво е знаел при разработването на проекта, въпреки че се съмнявам, че управляващия орган е променял допустимите дейности  по енергийната ефективност. Има, обаче, два много простички факта – извършено е предварително енергийно обследване, което по-късно е използвано като ориентир при разработването на проекта. Двата етапа са поръчани, финансирани и осъществени от Община Ловеч! В проектното предложение няма нито ред, който да е приумица или каприз на училищен директор. Следователно, ако има изгорял бушон по веригата, той е някъде в административната сграда на площад „Екзарх Йосиф I“.  Само, че повредите от „късото съединение“ този път трябва да плащат  училищата.  Е, кметът прави поредния жест на добра воля към ловешките деца – училищата ще вземат безлихвен заем, който ще връщат дългосрочно (до 10 години). Но забележете, все пак, ще покрие делът на общинското участие с пари на училищата!

Излишно е да казвам, че в тази история моралът понакуцва. Само преди месец кметът подари на частна образователна структура 43 000 лева. Но т.н общински училища не могат да разчитат на подобно благоволение. Те трябва да си платят, при това за каша забъркана от някой в близост до кметския кабинет. Липсва и управленската грижа, щом нямаш разбирането, че училищата са социални услуги, а не печеливши предприятия. Какво да кажем за управленската философия, която разглежда финансирането на образованието, като задължение единствено на държавата. Нали разбирате, държавата ще отпусне безвъзмездни пари по проекта и пак държавата ще плати за задължителното общинско кофинансиране, чрез делегираните бюджети на училищата. Естествено зад неадекватното поведение на кмета се крие и провалът на неговата финансова политика – бюджетът е толкова тънък и слаб, че не е в състояние да помага на най-социалните заведения – училищата.

Историята е повече от безпринципна и поставя на сериозно съмнение компетентността на тези, които насилват училищата да плащат за общински задължения. Може и да греша, но за да бъда убеден някой трябва да отговори на следните важни въпросчета:

1.Кой е виновен за разработването на проект не отговарящ на изискванията за допустимост на финансиране?

2.Законно ли е училищата да участват със средства по договор, в който не представляват страна?

3.Има ли законово право кметът да притиска училищата за отделяне на средства, предвидени от държавата за издръжка обучението на децата?

4.Законно ли е общинското участие в проекта да се финансира със средства на държавата т.е. заделяне от делегираните от държавата бюджети?

5.Ще понесе ли отговорност  кметът, ако в следствие от неговата политика някое от трите училища изпадне във финансова криза? Градоначалникът предлага изплащане на задълженията за дълъг период от време, а никой не може да бъде сигурен, че училищата ще получават същите бюджети (децата намаляват) или че разходите ще бъдат същите (напротив всичко поскъпва драстично).

6.Готов ли е кметът да защити пред  педагогическия и непедагогически персонал на трите училища своите идеи, които ще направят невъзможно увеличението на възнагражденията им за целия период на изплащане на дълга?

Дълбоко се съмнявам, че ще получа отговор на тези въпроси, защото познавам практиката на кмета и неговата администрация да мълчат гузно, когато правят нещо нередно. Затова ще отправя горния контекст от въпроси на вниманието на министър Игнатов и министър Дянков. Разбира се в качеството си на председател на регионалния синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Ще го направя още в понеделник, защото държа да имам отговор преди заседанието на общински съвет в края на месеца, за което чувам, че кметът притиска директорите да внесат искане за… увеличаване на тяхното участие в проектните дейности. И това е позиция съвсем по достойнството на господин Казанджиев.

Апропо, горе не написах най-важния въпрос. Кога, най-после, този кмет ще започне да помага на местното училищно образование. Надявам се да чуя мъжки отговор на предстоящата сесия на съвета, посветена точно на общинското образование. Макар, че такива здрави топки не виждам!

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на Регионално развитие. Запазване в отметки на връзката.