VIP (Very Idiotic Pretensions) Brother


Не гледам ВИП Брадър. Даже не ме интересува. Само, че той се интересува от мен и започва да ми досажда. За два дена си купувам два вестника (един ежедневник и един спортен) и вътре… ВИП Брадър. Зареждам си пощата и отсреща се блещи випарска физиономия с линк към някаква новина от ВИП Брадър. Отварям новинарски сайт и там шушукат за ежедневието на паркетните съквартиранти. Светът е психясъл и брадърът дебне отвсякъде! Не, не си мислете, че ще започна да гледам тази боза. За мен ВИП Брадър е оакан формат още от времето, когато там се беше настанил задника на Азис. Реших, обаче, да се позаинтересувам кои са тези „елитни“ персони, така нахално натрапвани от медиите на моето внимание. Изчетох внимателно списъка и останах в недоумение. Ако има някой, който да се вписва в световната представа за ВИП, това вероятно е само Памела Андерсън.  Звезда от кориците на списания с всякакъв цвят. Само, че доколкото разбирам Пам е само стръв, колкото да клъвнат рибите.

Иначе огромна част от нашите хора трудно  могат да бъдат определени за Very Important Persons. Като например Ирен Кривошиева, която от 20 години живее зад граница и за средното поколение българи е име извадено от нафталина. За младата аудитория е тотално неизвестна. Причина за участието пък на нейния син е бащинството на Стефан Данаилов. Тъй де, като не можем да представим мега звездата, ще покажем неговия наследник. Колко жълт гъдел има в тази идея!

Всъщност, може би, зад абревиатурата VIP не се крие important.  Ето част от участниците великолепно се пасват в шаблона Very Ignorant Persons.  Като например Бонка от Сливен. Каквато и визитка да и спретнат няма как да скрият факта, че мацката не е завършила дори средно образование. Егати държавата щом Бони и е випа! За Златка няма какво да кажа. Толкова  се смяха на неграмотността и, че няма с какво да ви изненадам.  Багата допълва удачно групата на по-семплите интелекти.  Странно е как един криминален инцидент с тежки здравословни последствия може да превърне обикновен „уличен боец“ в популярно име.  Но това едва ли го прави ВИП.

Подозирам, че в тазгодишната реалити боза има още едно тълкуване на абревиатурата – Very Intrusive Persons. Списъкът на медийните натрапници започва с Кристина Патрашкова. Където се появи тази жена всичко пожълтява.  Имам чувството, че дори склерата на очите и е жълта, а във вените и тече вместо кръв жълтеникав жлъчен сок. Патрашкова е сред чалгарите в журналистиката, тези дето копаят със своите измислици „галерии“ в душите на хората.  От другата страна е Соня Култуклиева. Човек, който ражда скандала. Макар и добър познавач на родния политически и икономически елит, тя е фен на сензациите, а не на проверената истина. Което май е друга форма на жълтата преса. Истински медиен натрапник е и Никол Станкулова. Направо е смешно да се мисли, че момичето, което ти пречи да видиш прогнозата за времето може да бъде ВИП!  Бях позабравил Къци Вапцаров. Първият шоуводещ отдавна не е популярна личност. Дори не знам с какво точно се занимава в момента, за разлика от „момичетата на късмета „ въртяли опашки край него в „Шоу Невада“ – Гала и Албена Вулева. Чета, че е продуцент и режисьор.  Ама в момента има много по-нашумели режисьори и по-успели продуценти. Но те си имат ангажименти.

В реалити сапунката са вмъкнати голяма група медийно създадени герои. Например Николай Мартинов – достоен човек, истински мъж. Но известен единствено заради участията в „Сървайвър“ и „Великолепната шесторка“. Дали е достатъчно да го приемем за обществено важна личност? Музикалната колегия е най- многобройна – Орлин Павлов, Марияна Попова и Аксиния. Извинявайте, ама те дори не са хит изпълнители. Сигурен съм, че трудно ще се сетите за повече от 2-3 техни песни, защото въобще не са продуктивни в музикалния бизнес. И тук популярността е медийно фабрикувана.  Орлин вече сме гледали в медийните проекти “Dancing stars” и VIP dance България, Марияна Попова в „Гласът на България“, а Аксиния в Star academy. Макар да е една идея по-близо до представата за вип персона, Юлиян Константинов също попада в графата „натрапен медиен продукт“. Ариите му са огласяли най-известните опери в Европа, но у нас известност му носи участието в телевизионната игра „Обичам България“. Макар че  също е бил реалити герой  в Music Idol, Фънки е човек  с огромно влияние в музикалния свят на България.  Довел в България легенди като Metallica, Мадона, Iron Maiden, Judas priest, Roxette и събрал аудитория от над 2 милиона зрители. Продуцент  с безспорно обществено влияние и предпоставки да бъде приеман за вип персона. Което не означава вип поведение.

Направих си труда да напиша статията  за да покажа, че огромна част от тези хора не могат да бъдат обществено значими и експлоатират изкуствена популярност. В моите представи ВИП  личностите са големи актьори, топ музиканти, влиятелни журналисти, легендарни шампиони, водещи общественици. За родната медия вип са нейните продукти.  Може и да нямат сериозна биография, но го компенсират с телевизионен PR.  Известни са, защото не слизат от екрана и вестникарските страници, но никой не помни да са казали нещо смислено (с две-три изключения).  Всъщност  актуалните  брадъри  великолепно пасват на философията на този реалити формат – безсмислен, скъп и сеирджийски. Някаква особена разновидност на чалга културата. Тази, дето учи хората да се ровят в мръсното бельо на известните, вместо да мислят за парливите въпроси на делника.

Покрай вип брадъра  прочетох две шокиращи глупости. Перверзията, че идеята на сапунката произлиза от блестящата творба на Оруел „1984“ и  твърдението, че изданието носи някакво послание (вече не го помня). Аз пък мисля, че носи само  чалгия, лош вкус и огризани ценности.  Very Idiotic Pretension, Биг Брадър!

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на общество. Запазване в отметки на връзката.