Ловешките новини – винаги малко и по-често лоши


Оскар Уайлд твърди, че има само едно нещо по-лошо от това да говорят много за теб и то е да не говорят нищо. Да говорят за теб е форма на респект или както се казва щом те споменават значи те броят. Тази теза е още по-меродавна, когато става дума за медии. Присъствието в медиите е не само реклама, но и сигурно доказателство, че умееш да правиш интересни събития и новини. Затова реших да измеря присъствие на нашия град в медийното пространство.  Ако един регион или град се появява често в медиите, при това с положителни новини, вероятно показва всеобхватен прогрес – икономически, социален,  културен.

Не мога да претендирам за дълбок анализ, защото профилът, който ще представя, е очертан от медийните публикуции с етикет „Ловеч“ през последните четири месеца –  април, май, юни и юли. Затова разглеждам периодът като възможност за съставяе на определена картина и формулиране на най-общи изводи. За тенденции може да се говори, ако подобно проучване бъде осъществено  поне още един път в рамките на календарната година. Така всички изводи тук са по-скоро някакви симптоми , отколокото диагноза.

Цялото проучване е извършено по интернет, с абсолютното убеждение, че печатните издания публикуват и в мрежата своя новинарски поток. За по-пълен профил заложих на няколко групи медии. В първата са информационните агенции – БТА, Фокус. Във втората водещи електронни медии – БНТ, БТВ, Нова, БНР, Дарик. В третата група са популярни печатни издания – вестниците „Труд“, „24 часа“, „Стандарт“, „Монитор“, „Дневник“. В четвъртата група са някой от най-четените интернет сайтове – „Днес“, „Нюз“, „Актуално“.

Методиката, която приложих е проста – брой новини  с етикет „Ловеч“ (град или община), тема на новините, послание на новините (положително или отрицателно), както и най-трайно повтарящите се новини.

Общо за изследвания период (април –юли) в посочените медии са се появили 510 публикации за Ловеч. Средно месечно около 127 публикации. Разбира се разпределението не е равномерно. През април и май са излъчени 63% от публикациите. Средно на медиа се пада 8,5 новинарски постинга. Това също е доста относително, защото има медии, в които присъствието на Ловеч е повече от символично. Например агенция „Фокус“, вестник „Монитор“  имат до 10-15 публикации, БТА , 24 часа,  Стандарт, БНТ – по около 25-30.  Най-често новини за Ловеч са се появявали в Дарик (106) и Нова (61).  Честота на публикациите в отделните медии може би са интересни за техните кореспонденти, но не са обект на този анализ. За да няма недоразумения ще повторя, че извличам информация от сайтовете на всяка от медиите, не твърдя, че това е броят на ефирните новини (допускам, че единствено при БНТ е вероятно да има разминаване в бриоя). Статистически Ловеч трябва да е споменаван 4-5 пъти дневно в обхванатите медии. Истината е, че има дни , в които почти всички 15 медии са излъчвали новина с етикет Ловеч. Същевременно има дни, в които градът изобщо не е споменаван. Може да се каже, че Ловеч е публикуван мащабно, от почти всички медии, в четири случая- Оттеглянето на Литекс от футболния клуб, Инкасо обирът край Ловеч, Починалата при раждане родилка и температурните рекорди. Огромна част от новините са публикувани в една –две медии, за които очевидно са представлявали интерес. Ако опитаме една тройна пропорция брой новини:брой дни:брой медии ще получим коефициент от  0,28. Очевиден факт е, че Ловеч не е успява да осигури всеки ден поне по една важна за всяка медия новини.

Нека видим как се разпределят новините по теми.

Вижда се, че близо 30% от новините за Ловеч са с етикет „Литекс“. Това са резултати от футболни срещи, новини за ситуацията след изявленията на Гриша Ганчев, информации за предсезонната подготовка. С дял от около 13 % са новините в категории „управление“ и „крими“. В единия случай това са информации са строителство и реконструкция на пътища, приемане на допълнителни обеми софийски боклук, стопанисване на имоти. Високият дял на крими новините е неприятен, но те са свързани с три основни акцента – инкасо обир, данъчен с подкуп, починала родилка. За съжаление новините, които най-добре показват социалния и икономически пулс на града са с много нисък процент. На култура, бизнес и образование се падат по 5-6% от публикациите или сумарно са толкова, колкото криминалните новини.  Прави впечатление ниския дял на категорията европроекти (едва 1,2%), което е в обратна пропорция с публикациите в местната преса. Свикнали сме с твърденията на кмета за голяма успеваемост в усвояването на евросредства, но това не е тема на националните медии,  поне за посочения период.

Въпреки малките различия, отделните групи медии приоритизират категориите новини за Ловеч по сходен начин.

Ловеч се появява най-рядко в печатните медии. За отминалия период вестниците са фокусирани предимно върху информации за Литекс и криминални инциденти. Новини за отбора са се появявали всяка седмица поне един път във всеки от вестниците. Новините за култура и управление са били четири пъти мо-малко интересни за печатните медии. Електронните медии са били най-щедри на информации за Ловеч (215 пъти). Категорията Литекс отново е първа и това е разбираемо, защото телевезиите и радиата излъчва срещи на отбора и споделят спортни информации в многобройни емисии. Тук има най-силно изразен интерес към социални теми – управление, култура, образование. Най-шарена е новинарската палитра на информационните агенции. Както се вижда категориите с икономическа и социална значимост (бизнес, образование, култура) са практически равностойни на темите за криминалните инциденти и Литекс.

За медийната позиция на Ловеч е важен не само броят на новинарските излъчвания, но и медейното послание т.е. дали новината е заредена с положителен или иотрицателен резонанс за общината. Направих си труда да подредя най-често публикуваните новини и да определя знака на тяхното послание.

Новина Послание брой
1. Инкасо обир Отрицателна 19
2. Разпадане на Литекс Отрицателна 10
3. Починала родилка Отрицателна 9
4. Евромач Локомотив – Витес Положителна 8
5. Реконструкция на пътна мрежа Положителна 6
6. Строителство на път за автомобилен завод Положителна 4
7. Патриарх Максим – почетен гражданин Положителна 5
8. Заловен данъчен с подкуп Отрицателна 4
9. Решение за приемане на нов обем софийски боклук Отрицателна 4
10. Протест срещу забрана за тютюнопушене Отрицателна 4
11. Модернизация на болницата Положителна 3
12. Литекс моторс – иновации и награди Положителна 3
13. Безстопанственост в сградата на архива Отрицателна 2
14. Руши се къщата на сподвижник на Левски Отрицателна 2
15. Змия хапе дете в училищен двор Отрицателна 2
16. Ловчалия с награда за аниматор в САЩ Положителна 2
17. Разкрита ферма за канабис в ловешко село Отрицателна 2
18. Празник Цветница Положителна 2
19. Пленер на млади художниици Положителна 1
20. Ученици участват в конкурс на НАСА Положителна 1
21. Деца от Йоглав печелят награда в международен конкурс Положителна 1
22. Владиката срещу абортите Огрицателна 1
23. Езиковата с отлично представяне на матурите Положителна 1
24. Ловешка община санкционирана с 92 млн. по европроект Отрицателна 1

Със съжаление трябва да отбележа, че най-повтаряните в медиите новини са отрицателни. Въобще в първите десет информации (според броя на публикациите) 6 са с отрицателно послание, като на тях се падат 68% (50 пъти) от медийнитне публикации. Какво е тяхното послание – престъпност, корупция, несигурно здравеопазване, финансови далавери. Ако погледнем по-надолу, сред останалите отрицателни заглавия, ще разпознаем безстопанственост към културни институции и паметници, лошо управление на европейски средства, заплаха за здравето на децата в училище. А сред новините със положително послание истински силните (строителство на инфраструктура, икономически и културни награди, модернизация на здравеопазването, образователни успехи) не са много – едва 10 новини с 22 публикации. Както се вижда културната ни гордост Цветница попада символично в медиите, а празникът на Ловеч въобще не представлява интерес!

Разпределение по брой новини                                            Разпределение по брой на публикациите

За наше съжаление превесът на отрицателните новини е доста голям. Вече казах, че този анализ не може да бъде база за сериозни изводи. Затова към края на годината ще направя ново подобно проучване, което ще съпоставя с настоящото. Ще ми се, обаче, да маркирам няколко очевидни факта.

  1. Ловеч попада рядко в новините на националните медии. Градът не е интересен и/или не може да прави впечатляващи новини.
  2. Футболният клуб „Литекс“ е единствения постоянен източник на информации.
  3. Ловеч излъчва повече новини с отрицателни послания, което неминуемо вреди на имиджа ни.
  4. Ловешките новини не се вписват в концепцията „ национално значими“
  5. Ловеч не умее да презентира своите успехи и постижения
  6. Ловеч е встрани от прожекторите, което не подпомага създаване на положителна нагласа към града.

Разбира се това е моята гледна точка и тя е субективна. Нямам никакво съмнение в добросъвестността и старанието на местните кореспонденти. Затова ако нещо не ви харесва, не се сърдете на вестоносците за съдържанието на вестите. Те са такива, каквито сами ги направим.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на медии. Запазване в отметки на връзката.