Трусове в училището (до 6-7 степени по скалата на РИОКОЗ)


Много баби – хилаво бебе. Иначе казано да те пази Господ от прекалено загрижени хора и институции. В държавата се нароиха толкова много загрижени институции, че чак няма на кого да упражняват грижовните си инстинкти. Затова се налага по няколко национални инспекции, агенции, организации да обгрижват едни и същи субекти. Всеки строго размахал пръст, с настойчивото изискване да възприемат точно неговата грижа.

 Да вземем за пример бедното образование. Ако в тази държава е нечий приоритет, сигурно ще да е загрижена агенция, инспекция, службица. Любовта към децата е вечното оправдание на загрижения ментор в образованието.  Поставя изисквания, дава съвети, опрледеля срокове– все воден от дълбока майчина обич към децата. Напоследък сред най-загрижените покровители на децата се нареди и РИОКОЗ.  След като разреши всички битови и здравни проблеми в училищата (състояни на тоалетните, осветеност, ниво на запрашеност и шум) инспекцията се зае да реди учебните програми. Черпейки вдъхновение от Наредба №24  на здравното министерство, районните служби започнаха да раздават коефициенти на учебните предмети и да им търсят най-подходящото място в програмата. Всичко това от любов към децата – да не се претоварят и преуморят.

 Да ви кажа честно на мен цялата работа мип рилича на редене на ребус. Например имате задачка, в която са ви дали пет буквички (д о и т и) и условиято да съставите смислена дума. Съставителят очаква да изпишете „отиди”, ама вие го изненадвата с „идиот”. Няма какво да се блещи, защото вие сте изпълнили условието – написали сте петбуквена дума, при това със силен смисъл.

 Встрани от езоповския изказ имам и натуралистични примери. Вгледах се в програмата на един произволен клас от Езиковата. Държа да уточня, че програмата е под редакцията на РИОКОЗ, сиреч получила е благоволението на компетентния в образованието здравен орган. Тъй като според споменатите коефициентчета физика е средно труден предмет, матаматиска с висока трудност, учениците загряват с тези науки още от ранна сутрин. И за да не загубят тренинт завършват деня с четири поредни часа езикови упражнения – два по английски и два по български език.Сигурен съм, че инспектиращият орган е изследвал продуктивността на обучението по роден език в края на учебния ден. Също в унисон с предписанията класът завършва деня с математика, биология и химия. Така де само математиката е сложен предмет, други два са от някаква си средна трудност. Истински хит е финалът на седмицата. Последните часове в петък са под мотото „Да разтоварим всичко до дупка”. Класът завършва седмицата с информационни технологии, изобразително изкустно и физическо възпитание. А пропуснах да кажа, че информационните технологии са от най-трудните предмети, нищо че същността им е свързана с усвояване на умения.

 Ако се задълбая в програмата ще намеря още по-фрапантни примери. Горните находки огкрих от пръв поглед. То няма и как да бъде иначе при положение, че здравната инспекция размахва една унифицирана матрица, в която иска да вкара всички училища. Само, че някой са профилирани и седмичния брой на часовете по езици, математика, информатика са около и над 20, а позициите за предметите с висока трудност са с 2-3 по-малко. Отделно са СИП-ве и модули, които традиционно са по предметите, нарочени за висока трудност. Още по-любопитен съм как можем да вмъкнем 8-ми (подготвителен клас) в кожата на риокозките изисквания. Та там 90% от обучението е по език и математика!

 Да, децата са най-важните в учебния процес. Но той се осъществява от учители, които по стечение на обстоятелства са също хора. В някой училища те работят на две смени. Често, за да се угоди на РИОКОЗ, получават програми от ранни зори до късен мрак. Например моя колежка преподава във втори, трети (8.20-9.55), пети час (11.00-12.40) от сутрештата смяна, продължава с трети и четвърти (15.10 -16.50) във втора смяна, за да приклъчи с последен час за деня (17.50-18.30). Така учебните часове са само шест, но са разпиляни в 10 астрономически часа. Инспекторите сигурно ще контрират, че това не е плътно натоварване. Така е, но тогава какъв е проблемът РИОКОЗ да работи сутрин от 8 до 10, по обед от 11 до 13, в късния следобед между 15 и 17 и да завърши с последен трудов сеанс от 18 до 20 часа. Хем ще работи допустимите 8 часа, хем ще бъде в полза на хората по-дълго време.

 Когато аз бях ученик нямаше РИОКОЗ. Предшественикът ХЕИ не беше натоварен с грижа за учебните програми. Училищата бяха свободни да подреждат своите разписания както намерят за добре. Не си спомням да сме си тръгвали от училище претоварени или преуморени. Може би, защото учебното съдържание не беше толкова тежко.

 Сигурен съм, че решението на проблема с ученическото претоварване и досада е в образователното министерство, образователните стандарти и съдържанието на учебниците.

 Иначе съм сигурен, че РИОКОЗ има място в грижата за децата. Например в усилията и изискванията към санитарно-хигиенните условия в училищата, така че да ги приближим до нормалните европейски държави.

Advertisements

About ivo rainov

teacher
Публикувано на образование. Запазване в отметки на връзката.